Socialstyrelsen har i uppdrag att undersöka hur de äldre uppfattar äldreomsorgen. Från mitten av mars varje år får därför alla över 65 år, som har hemtjänst eller som bor i ett särskilt boende, en enkät per post med frågor vad de tycker om sin äldreomsorg. Nyligen presenterades resultatet av årets undersökning. Björklidens äldreboende sticker sannerligen ut – i positiv bemärkelse.
– Jag har jobbat på flera boenden och sett många undersökningar under årens lopp. Det som redovisas här är unikt, säger Emma Eggertsen.
Björklidens äldreboende får högsta betyg, 100 procent, i följande fem frågeställningar:
- Får bra bemötande från personalen
- Personalen tar hänsyn till den äldres egna åsikter och önskemål
- Känner sig trygg på sitt äldreboende
- Känner förtroende för personalen
- Har lätt att få kontakt med personalen på äldreboendet vid behov
Det sammantagna omdömet hur nöjd eller missnöjd man är med sitt äldreboende ger också ett hundraprocentigt betyg för Björklidens del.
– All heder åt personalen som utför arbetet. Trivsel och glädje i jobbet styr agendan och det ger resultat. Både natt- och dagpersonal strävar efter att skapa en meningsfull vardag för våra boende. Det är väldigt tydligt att vi är till för dem som bor här. Vi får aldrig glömma bort brukarna och deras anhöriga – inte i något avseende, säger Emma Eggertsen och fortsätter:
– Självklart får vi också klagomål. Då gäller det att vara lyhörd för dem, ringa och ta kontakt med anhöriga. Vi uppmanar dem att säga om något är fel.
Sedan ett och ett halvt år tillbaka drivs Björkliden som intraprenad. En intraprenad kan beskrivas som en resultatenhet med utökade befogenheter samt utökat ansvar för verksamhet, ekonomi och personal.
– Vi har samma personaltäthet som övriga boenden i kommunen varför vi inte har någon favör i den bemärkelsen. Personalens delaktighet och förmågan att planera sitt arbete är utan tvekan en framgångsfaktor. På frågan om personalen brukar ha tillräckligt med tid för att kunna utföra sitt arbete hos brukaren får vi 94% nöjdhet medan snittet i Ale ligger på 57%. Det beror inte på att vi har mer tid, men vi sätter brukaren först.
På senare år har stor vikt lagts vid interiören, att få till en trivsam miljö såväl i gemensamhetsutrymmen som på respektive avdelning. Måltidssituationen har varit ett annat fokusområde liksom aktiviteter och utflykter.
– Vi har schemalagda promenader, men jag tror att det är andra saker som förhöjer stämningen. Nyligen var vi på Kongahälla Center och åt lunch och tidigare i år har vi bland annat varit vid Surtesjön och badat, besökt Café Torpet och gått på bio. Snart planerar vi att åka till Jul på Liseberg. Vi har jobbat fram resurser till det. Dessutom har vi ett gott stöd av anhöriga och frivilliga som hjälper till, förklarar Emma Eggertsen.
Intresset för intraprenad har spridit sig till andra enheter i kommunen. Fridhem, Klockareängen och Backavik har alla haft besök av Björklidens personal som delgivit sin bild av verksamheten.
– Det är stor skillnad på arbetssituationen idag jämfört när jag började på Björkliden 2011. Vi är mycket mer delaktiga i verksamheten. Vi blir lyssnade på samtidigt som vi lyssnar på våra brukare, säger undersköterska Laurie Johansson.
Vad är nyckeln till framgång från ledningshåll?
– Man ska tro på sin personal, skapa en tillit samtidigt som det gäller att överföra en drivkraft till alla. Det ska vara tydligt att vi är till för våra brukare, avslutar Emma Eggertsen.