Ambulanssjukvården i Stenungsund, Tjörn, Kungälv och Ale ligger under Kungälvs sjukhus. I Ale rycker ambulansen från stationen i Älvängen. Här finns en av Kungälvs sjukhus fyra dygnsbilar. Förutom dessa har en halvdygnsbil funnits tillgänglig från morgon till halv åtta på kvällen. Den har utgått från Kungälv. Med normal personalstyrka har den varit möjlig att bemanna, men under senare tid har ökade sjukskrivningar krävt kvalificerad övertid för att hålla igång dagbilen. Det har blivit för dyrt.
– Om vi hade haft ordinarie styrka tillgänglig hade vi klarat att bemanna fyra dygnsbilar och en halvdygnsbil, men verkligheten ser inte ut så. Med flera långtidssjukskrivningar kräver det istället att vi beordrar kvalificerad övertid och tar in timvikarier. Det är en dyrare lösning och i tider när vi är ålagda att spara har vi kommit fram till att ställa bilen upp till tre dygn i månaden. Det sparar vi cirka 250 000 kronor på, säger Tommy Claesson, ambulanschef för Stenungsund-Tjörn.
Han håller med om att det är ett steg i fel riktning och medger att det kan påverka hela området.
– Men ambulanssjukvården är svår att planera. Det kan lika gärna bli som så att det inte märks alls. Det beror på vad som händer. Vi kan inte förutse någonting.
Aleambulansen tvingas ofta rycka på larm i Lödöse, Nygård och Göta. Patienterna tillhör ofta NU-sjukvården och transporteras därför till Näl i Trollhättan.
– Det är en diskussion som vi ständigt för. Om vi kunnat köra dem till Kungälvs sjukhus så hade ambulansen varit kvar i vårt område, vilket hade gynnat oss. Nu hamnar den allt som oftast i Trollhättan och det är inte till vår fördel, säger Tommy Claesson.
Ambulanssjukvården har som mål att inom 20 minuter nå fram till alla prio 1-larm. Det är ett mål som inte kan tillgodoses idag. Med färre ambulansresurser blir det ännu svårare.
– Ja, så är det. När Aleambulansen är i Trollhättan täcker Kungälv upp, men avståndet till norra Ale är längre så det är inte optimalt. Vi gör vad vi kan med de resurser som finns tillgängliga, avslutar Tommy Claesson.