Inte bara deponi utan även krossning och sortering av material lämpliga för deponins konstruktion, exempelvis berg, betong, asfalt och liknande material, är tänkt att ske på den utpekade platsen i Båljan, som är beläget mellan Nygård och Göta. Enligt uppgift ska Ecochain kunna presentera ett färdigt förslag nästa sommar.
På samrådsmötet i Alegården, som hölls onsdagen före påsk, berättade företaget kortfattat om deponin och uppehöll sig främst kring miljöaspekterna och framtida bullernivåer kring deponin.
– Mötesdeltagarnas frågor kom emellertid främst att handla om alla tunga transporter som kommer att framföras på väg 1993, väg 2000 och väg 1996. Det är i princip samma sträckning som var utsatt för tunga transporter under en tioårsperiod när bland annat järnvägstunneln i Nygård byggdes, förklarar Lars Ivarsbo, centerpartistisk politiker som fanns med på mötet.
– Nu riskerar dessa invånare att återigen drabbas av en extremt besvärande trafiksituation. De aktuella vägarna som föreslås tas i anspråk är dessutom smala och dåliga och inte alls dimensionerade för den här typen av trafik. Vi pratar om fullvuxna dubbelekipage, det vill säga tung lastbil, tungt släp, säger Ivarsbo.