Maria Jörgensen, John Egil Rage och Bengt Petersson utgör det team av personliga ombud som har sin bas på Torggatan i Kungälv. Personligt ombud är ett stöd för personer med psykiska funktionsnedsättningar, som behöver hjälp att påverka sin livssituation och kunna blir mer delaktiga i samhället. Ombuden fungerar som stöd i kontakten med myndigheter, vårdgivare och andra aktörer som den enskilde behöver ha kontakt med.
– Det finns inget krav på kommunerna att ha personligt ombud, men fler än 80 procent i landet har det. Vår verksamhet delfinansieras med statsbidrag som utgår från Socialstyrelsen. Vi riktar oss till personer som är över 18 år, berättar Bengt Petersson.
Även om kontoret finns i Kungälv så är de personliga ombuden mobila och träffar sina klienter där det passar individen bäst. En del samtal sker också över telefon.
– Vi fungerar som en hjälpande hand för utsatta människor i samhället, säger Maria Jörgensen.
Det krävs ingen biståndsbedömning eller remiss för att en person ska få komma i kontakt med ett personligt ombud.
– Vi i teamet gör ett ställningstagande från person till person. Allt bygger emellertid på att individen själv vill, säger Bengt Petersson.
Vad är er roll?
– Vi blir som spindeln i nätet, en slags lots för klienterna. Vi är en hjälp till hjälpen, säger Maria Jörgensen och fortsätter:
– Som personligt ombud stöttar vi i kontakter med sjukvård och myndigheter, men ersätter inte insatser som klienterna har eller kan få. Det gemensamma målet är att personen på sikt ska klara sig helt själv.
Kan ni ge några exempel på uppdrag som era klienter behöver stöttning med?
– Det kan röra sig om att man behöver komma till försörjningsstöd, att man fått avslag på sjukersättning eller att man behöver överklaga Försäkringskassans beslut, säger John Egil Rage.
– Innehållet i myndighetsbrev kan vara svåra att förstå. Vi har även klienter som inte ens förmår att öppna breven. Dessutom kan vi konstatera att den digitala utvecklingen inte bara är tillgodo för den utsatta grupp som vi jobbar med. Många har inte ens ett bank-id, poängterar John.
All kontakt med personligt ombud är kostnadsfritt. Vi ombud har sekretess och för inga journaler.
– Ganska ofta kan vi se att vi gör skillnad i människors vardag vilket naturligtvis utgör en drivkraft i jobbet.
I sin yrkesutövning ska Maria Jörgensen, John Egil Rage och Bengt Petersson också uppmärksamma systemfel.
– Ibland behövs insatser från flera vårdgivare, men också boendestöd, kontaktperson, god man med mera. Då krävs en samordnad plan, annars får man kanske inte den hjälp som man behöver och då är det lätt att falla mellan stolarna.
Du hittar de Personliga Ombudens kontaktuppgifter på kommunens hemsida: Sök på Personligt Ombud