Förberedelserna tog fart för två år sedan, men det var först vid årsskiftet som den nya driftsformen realiserades och blev verklighet för Backavik.
– Intraprenad var en stående punkt på dagordningen under fjolåret. Vi har haft medarbetare från Björkliden på besök i samband med vår APT och höstens planeringsdag var förlagd till Tubberöd, som drivits som intraprenad i nio års tid, berättar Agneta Lindell.
När beslut skulle fattas visade sig att 93% av personalen på Backavik var positivt inställda till den nya driftsformen.
– Ju mer information vi fått desto mer övertygade har vi blivit om att det här är rätt väg att gå. Vi ser verkligen fram emot att få ta ett ännu större ansvar och bli ännu mer delaktiga i olika beslut, säger Amanda Svensson.
På Backavik lyder devisen ”Leva så länge man lever”. Här finns 40 lägenheter– 20 demens och 20 somatisk. Personalgruppen uppgår till 50 personer.
– Vi har en bra anda, men vi tror att med den här modellen kan det bli ännu bättre på ett djupare plan. Det ska bland annat ske genom husmöten där omsorgstagare ges möjlighet att påverka och vara delaktiga på alla sätt. Hur vill vi ha våra individuella och gemensamma aktiviteter och hur ska vår inom- respektive utomhusmiljö se ut? Vi hoppas också att ytterligare förbättra samverkan med vårt kök, säger Agneta Lindell.
Gun-Britt Mellén är en av Backaviks hyresgäster, som välkomnar förändringen och som gärna bidrar med synpunkter i olika sammanhang.
– Jag trivs verkligen på Backavik – miljön, omgivningen och bemötandet som präglar verksamheten. Det är aldrig några sura miner, säger Gun-Britt Mellén.
Det är inte bara för omsorgstagarna, dess anhöriga och personalen som nya utmaningar väntar. Även på chefsnivå förändras arbetssättet till viss del.
– Vi måste utveckla vårt ledarskap, intraprenad innebär delvis nya krav och förväntningar. Det ska bli jättespännande, säger Mina Salfjord.
Hur har anhöriga reagerat?
– De har varit positiva. Så fort vi vet lite mer kring detaljerna i arbetet så ska vi gå ut med ett informationsmaterial till de boende.
– I februari är det bestämt en planeringsdag, då ska medarbetarna delas in i olika ansvarsgrupper och vi fördjupar oss i de olika fokuspunkter tagits fram, avslutar Agneta Lindell.