Strax före årsskiftet sattes spaden i backen för en ny ridanläggning i Bohus. Det är ett projekt som har kantats av bekymmer och spruckna kalkyler. Till sist lyckades kommunfullmäktige anta en budget om 27 miljoner och det lokala byggföretaget Byggarna i Ale vann upphandlingen. Redan vid det första spadtaget i december sipprade det ut att en större markförorening hittats. Ett värsta mardrömsscenario skulle innebära en förhöjd kostnad om 5-6 miljoner kronor. Den summan har nu fördubblats i en rapport från projektledningen.
– Det innebär att vi måste pausa bygget. Det vore oansvarigt att bara fortsätta när miljonerna rullar. Vi måste få en bättre inblick i vad som händer i projektet. Det kan handla om mellan 17-20 miljoner i förhöjda kostnader. Det innebär att kommunfullmäktige måste informeras och bevilja nya medel om vi ska kunna fortsätta. Vi behöver en bättre helhetsbild, säger kommunstyrelsens ordförande, Mikael Berglund (M).
Det var när man började gräva på allvar som omfattningen av den förorenade marken upptäcktes.
– Jag ska inte säga att jag blev jätteförvånad. Känt sedan tidigare är att vi gräver upp en gammal deponi för hushållsavfall. Den var större än förväntat och läcker metangas som medför att den behöver kapslas in. Kostnaden för detta är osäker, men kan landa på upp till två miljoner, berättar Berglund.
Samtidigt konstaterades att berggrunden inte motsvarade det förväntade, vilket ställer krav på en annan form av bottenplatta för själva ridhuset.
– Vad det innebär i kronor och ören vet vi inte heller, men uppskattningsvis mellan 2,5 till 5 miljoner kronor. När vi pratar om sådana summor borde vi kanske utreda att flytta hela kåken, menar Mikael Berglund.
Oppositionsråd Monica Samuelsson (S) är också bekymrad, men vill inte se något stopp på bygget.
– Att man tar en tillfällig paus är okej för att skaffa sig en bättre överblick. Att vi hittar föroreningar är inget nytt i den här kommunen och det ska inte behöva belasta själva ridhusprojektet. Investeringen om 27 Mkr ligger ju fast. Det här är kostnader vi inte kände till och det kan man ju alltid ha synpunkter på. Varför springer alla projekt iväg så långt innan vi får veta hur det ligger till? Nu har vi inget alternativ. Att avbryta bygget skulle ändå innebära en kostnad på cirka 20 Mkr och då får vi ingenting. Det kan vi inte gå med på, säger hon.
På måndagseftermiddagen hölls ett krismöte, där projektets ledande tjänstemän, kommunledning och politiker samlades.
– Det blir en veckas paus i projektet för att utreda vart vi står och vilka alternativen är. Jag bedömer att det finns tre vägar, avbryta, budgetanpassa eller köra på som om inget hade hänt. Jag förstår också att det här får konsekvenser om vi skulle stoppa bygget helt, avslutar Mikael Berglund.