För femte året i rad arrangerade Företagarna i samarbete med näringslivsenheten i Ale en näringslivsgala, för fjärde gången i Alafors fabriker. Det blev en klang- och jubelföreställning med mycket skratt, god mat och fina prisceremonier för värdiga företagare.
Kvällens moderator var komikern Niklas Andersson och han vann verkligen publikens gillande.
– Ale, jag vet faktiskt inte sådär jättemycket om er. Har ni kosläpp här uppe? Det är väl ett vårtecken i så fall? På Hisingen som jag kommer ifrån är A-lagarna när de återsamlas i parken igen ett tecken på varmare tider. Det är det enda A-laget, där de ordinarie alltid sitter på bänken… Kosläpp? Borde det inte finnas något som heter grill-släpp också? För det är ju verkligen så. Nu står gubbarna och laddar för att få rusa ut först och tända grillen. Det har ju blivit en sport. De har blivit stora också, störst vinner. Vissa har grillar stora som sidvagnar och för många har det blivit omöjligt att ha både bil och grill i samma garage. De får liksom inte plats.
Niklas Andersson höll låda om vardagliga ting, situationer lätta att sätta sig in i och publikens applåder vittnade om att det mesta gick hem.
Till Årets företagare utsågs Lärlingsgymnasiet i Ale. Anders Gustafsson, mest känd som pepparkaksbagarn i Skepplanda, blev Årets entreprenör och till Årets unga företagare utsågs systrarna Batoul och Jara Raad.
Anders Gustafsson är en representant för en ny typ av företagare som skapat en passionsdriven syssla vid sidan om sitt ordinarie jobb. Efter ett över 100 år gammalt recept på pepparkakor har hans bakverk vunnit stor popularitet. Det är fortfarande närproducerat som gäller, men småskalighet är ett relativt begrepp i detta fall.
– Haha! Förra året blev det över 50 000 pepparkakor och då fick jag hjälp att baka av dem i Coops bageri i Älvängen. Som mest har jag bakat 38 000 pepparkakor i hemmaugnen, berättade Anders Gustafsson.
Batts & Jara, Årets unga företagare, har skapat en affärsidé av sin favoritsysselsättning att pyssla. De arrangerar event och hjälper till med kreativ marknadsföring. Bland kunderna märks etablerade aktörer som ICA, Colorama, Ikano, King och Gothia Towers.
– Wow, det här är bara för mycket. Vi vet inte vad vi ska säga… Vi bara kör, tack alla som hjälpt oss så här långt, sa Batoul och Jara.
Förutom Företagarnas priser fanns BRG (Business region Gothenburg) på plats och delade ut ett pris till Årets utvecklingsföretag med potential att fortsätta expandera. JFR med Jennifer Forsberg och Fredrik Christensen i spetsen har sedan starten utvecklat en framgångsrik försäljning på nätet av smycken, smink, kläder och accessoarer. All marknadsföring sker via sociala medier, där varumärket idag har över 300 000 följare på Instagram. Verksamheten har sitt säte i Älvängen.
Den femte näringslivsgalan blev också näringslivschef Pia Areblads sista. Hon lämnar Ale i juni, men fick direkt ett wildcard.
– Du har en hedersplats nästa år, lovade näringslivsrådets ordförande Helena Björklund.
Alla värdiga pristagare till trots verkade de närvarande vara helt överens om att arrangören var värd det största priset. Vilken fantastisk näringslivsgala!