Jag måste erkänna att jag känner en viss oro för välfärden – kärnverksamheten som finansieras av våra gemensamma resurser. Det gäller inte bara Ale, utan såväl i regionen som övriga Sverige. Statsministern påtalade mycket riktigt att Sverige varit ”för naiva” i exempelvis terrorfrågan. Han kunde räknat upp fler områden, där vi inte lagt hela pusslet och när bilden klarnar ser vi en verklighet som är allt annat än hanterbar.
Det stundar tuffa tider och vägen fram går genom att fokusera på vad som måste göras. Att prioritera det nödvändiga. Så har det alltid varit, så kommer det alltid att vara – och så borde det alltid ha varit. Av någon anledning glömmer den offentliga apparaten emellanåt bort varför den finns till. Ale kommun står för den offentliga servicen till aleborna. Med våra skattemedel ska en bra skola, vård och omsorg garanteras – likaså en fungerande infrastruktur inom vatten, avlopp och vägar samt att planera för framtida byggnation. Ett i mina ögon väldigt tydligt uppdrag.
Under de senaste decennierna har ett nytt mer bolagiserat synsätt spridit sig till kommunerna. De jagar tillväxt och konkurrerar med varandra om att vara den bästa kommunen. Det sker inte längre genom att vara det, utan genom att marknadsföra sig som det. Reklambyråerna verkar slåss om uppdragen att skapa vassast slogans. Trots att jag själv har försörjt mig på marknadsföring i hela mitt liv så äcklas jag över utvecklingen.
Om kommun och landsting istället ägnade alla resurser åt kärnverksamheten hade det känts bättre. Att slippa läsa som i Ales fall att skolan och vården måste vara restriktiva med vikarier skulle säkert glädja många. Det är ju vården och omsorgen vi gemensamt betalar för.
Mäklarnas första fråga från en potentiell alebo är just hur skolan fungerar och om det finns plats inom barnomsorgen. När denna verksamhet är bra kan en kommun inte få en bättre marknadsföring. Låt våra verksamheter lägga grunden för tillväxten. Det är där och ingen annanstans som satsningarna ska göras.
Ale Invite är ett marknadsföringsjippo som vår kommunledning i bred politisk enighet valt att ägna ett nytt miljonregn. I sann demokratisk anda respekterar jag beslutet, men jag måste ställa mig frågande till resonemanget. Det vänder sig främst till en målgrupp som är långt ifrån att köpa sin första bostad och det sker i en tid när äldreomsorgen och skolan brottas med stora ekonomiska problem. Hur är det då möjligt att ens tänka på marknadsföring?
Jag är en stor beundrare av Alebacken som långt innan Ale Invite var kommunens främsta marknadsförare, men för att vi ska satsa ytterligare miljoner måste vi ha något att skryta om. När vi har det – behöver vi å andra sidan inte säga så mycket. Då går det av sig själv. Alla söker sig till en kommun med bra skolor och en trygg omsorg. Använd våra skattemedel till det som de är avsedda för. Inget annat.