Stendahls Bil visar återigen en uppgång i antalet sålda bilar. Av de 2 000 fordon som lämnat salongerna i Stenungsund och Lilla Edet är 650 av dem Volvo, 350 Renault och resterande del begagnat.
– Vi har gjort en stor digital satsning, bland annat med en ny hemsida som har medfört en ökad begnatförsäljning. Det som efterfrågas mest är nyare begagnat, både Volvo och Renault. Vi har också infört en begagnatgaranti som motsvarar två års nybilsgaranti. Det ökar tryggheten för kunderna, säger Tom Stendahl.
Hur går försäljningen av ert tredje bilmärke – Dacia?
– Det är ingen storsäljare på marknaden, men faktum är att vi har dubblat försäljningen under innevarande år.
2019 kommer Volvo V60 bli Sveriges mest sålda bil. Volvo lanserar dessutom flera nya modeller under nästa år, bland annat S60 som kommer att väcka kundernas intresse.
– Vi tror också mycket på XC40 och V60 som laddhybrider, säger Åke Stendahl.
Även Renault presenterar ett attraherande modellprogram med en ny Clio, Captur och ett ansiktslyft för Kadjar.
– Efter tre rekordår är vi ändå förberedda på att det kan bli en viss avmattning, säger Åke.
I takt med framgångarna har Stendahls Bil expanderat. Personalgruppen uppgår nu till 75 personer. Bara under det gångna året har tio nya arbetstillfällen skapats, merparten på verkstadssidan.
– Jag vill påstå att vi har den bästa besättning av personal som vi någonsin har haft. Det återspeglar sig även i en hög kundnöjdhet vilket utgör huvudfokus för oss. Du behöver inte gå längre än till dig själv, hur vill du själv bli bemött? Vi är ett team som hjälps åt för att kunden ska få bästa tänkbara service.
Efter många turer fram och tillbaka kunde Stendahls Bil öppna en ny verkstad i Älvängen. Det skedde i maj. Responsen har inte låtit vänta på sig.
– Det är med stolthet som vi kan säga att det är Sveriges modernaste Volvo- och Renaultverkstad. Vi har satsat på bekvämliga och bra kundytor, så att man i väntan på att bilen ska bli klar kan sitta och jobba. Det har slagit väldigt väl ut. Vi har dessutom kunnat konstatera att vi fått flera nya kunder, sådana som inte känt till att det funnits en Volvoverkstad på orten.
– Fortfarande återstår en del arbeten på platsen. Vi ska snygga till grönområdet, få ordning på parkeringsplatserna och få upp flaggstänger. Det ska skapas ett trevligare helhetsintryck, säger Tom Stendahl.
Om ni ser på framtiden, vad är er största utmaning?
– Vi vet inte hur bilägandet kommer att se ut i framtiden, vill man köpa sin bil eller prenumerera på en bil? Det gäller att hänga med när kundbeteendet förändrar sig. Vi ser också att den digitala satsningen måste fortsätta. Vi ser att många är aktiva på vår hemsida kvällstid, det är en utmaning att kunna bemöta den efterfrågan som finns på våra tjänster så att vi kan leverera svar på frågor ännu snabbare än vad vi gör idag. Det handlar också om att kunna höja kundupplevelsen på nätet samt att vi behöver förbättra processen så att det sparar tid både för kunden och våra anställda, säger Tom Stendahl.
– På servicesidan kan vi bara konstatera att de nya bilarna blir ännu mer elektrifierade. Att vara bilmekaniker är inte som det var förr. Det krävs en oerhört teknisk kompetens, säger Åke Stendahl.
Några nyheter att berätta om för 2019?
– Vi kommer att separera varumärkena i Lilla Edet. Det innebär att vi får nya entréer till bilhallen, Volvo får en och Renault en.
Till sist, blir det en fortsättning med era företagsluncher i Lilla Edet?
– Jajamän, företagsluncherna kommer vi fortsätta med. Vi hoppas också kunna göra någonting i Älvängen, men i vilken form återstår att se.