LILLA EDET. Under två års tid ska kommunens cirka 90 grundskollärare delta i en kommun-övergripande satsning kring bedömning.
Man ska som bildningschef Maria Andersson uttrycker det, kroka arm för att få skapa en likvärdighet och kvalitet i verksamheten.
– Den här satsningen är ett led i målbilden om en attraktiv skola med goda resultat, säger Maria till lokaltidningen.
”Bedömning för lärande” är rubriken för den satsning som nu genomförs i Lilla Edets kommun. Målet är att alla elever ska få en förståelse för vad som ska läras, där läraren genom sin bedömning anpassar undervisningen så att den bättre möter elevernas omedelbara inlärningsbehov. Kunskapsmålen inom varje ämne ska vara väl kända för eleverna för att de ska veta vad de behöver arbeta med för att nå längre. Det handlar om att bedömningen blir en del av undervisningen.
– Kort och gott ska det tydliggöras för eleven: Här är du nu, detta är målet! Det gäller att hitta vägen och jag som lärare hjälper dig. Regelbunden och tydlig feedback till varje enskild elev utgör en grundsten i satsningen, förklarar Maria Andersson.
Maria Andersson har arbetat som bildningschef i drygt ett år. När hon började sin anställning i kommunen tog hon del av den kartläggning som Göteborgsregionen gjort om skolan i Lilla Edet 2010. Hon mötte lärare och rektorer för att få en uppfattning var man befann sig.
– Hur tänker vi kring lärande och bedömning var en frågeställning att ta fasta på utifrån det materialet. Det har lett fram till den här satsningen.
En studiedag genomfördes för skolpersonalen i början av mars där formativ bedömning stod på agendan.
– Alla pedagoger gjorde en kartläggningsövning för att beskriva var vi befinner oss nu, vart vill vi vara och visionen kring hur vi vill jobba.
Lärledare
Elva så kallade lärledare har utsetts av rektorerna och fungerar nu som gruppledare.
– Vi tillämpar kollegialt lärande. En gång i månaden träffas lärgruppen under 90 minuter och går igenom olika uppgifter. Man följer en given samtalsmodell. En handlingsplan upprättas vid varje tillfälle och uppgifter skapas.
– GR är motorn i den här satsningen, men framgångsfaktorn, som gör att alla känner sig delaktiga, är att skolan själva äger utvecklingsarbetet, säger Maria Andersson.
Lilla Edets kommun är inbjuden av GR Utbildning som en av fem kommuner att under Mötesplats Skola presentera ”Bedömning för lärande”. Mötesplats Skola äger rum på Svenska Mässan och är en årlig konferens där skolutveckling är i fokus.