Jag slår mig ner vid ett bord på Världskulturmuseet i Göteborg tillsammans med Sigge Fabiansson, Johan Sellström från Hålanda och Pär Ödlund. Alla tre ligger bakom kortfilmen ”The Third Wish”, en italiensk folksaga från 1600-talet som är baserad på en historia som är tagen från en sagobok. Inspelningen ägde rum på Ale Vikingagård för ett år sedan och de blickar tillbaka på en vecka som de aldrig kommer att glömma.
– Det var stressigt och kallt, men väldigt roligt. Vi investerade mycket tid och pengar i det här projektet och det blev bättre än vad vi hade trott på förhand, säger Sigge Fabiansson, som ursprungligen kommer från Skepplanda.
Regissören Pär Ödlund fyller i:
– Med undantag när jag fick min dotter så är det här det häftigaste jag har gjort. Ale Vikingagård är en fantastisk plats och jag är så glad över att vi fick vara där. Det hade inte fungerat utan den, säger han.
I produktionen fanns det runt 20 personer och det var många internationella inslag, bland annat tre skådespelare från England och ett kamerateam från Italien.
– Det var helt suveränt. Mångfald är alltid bra eftersom att man får in så många olika perspektiv, säger Pär Ödlund.
Under det första halvåret efter att inspelningen var klar låg arbetet på is, men under hösten har det varit full fokus på att färdigställa filmen. Nu är den helt klar och på lördag visas den för första gången på Kulturungdoms visning under filmfestivalen. – För oss är det den viktigaste visningen eftersom att det är den första. Det är så otroligt stort. Vi ska dock förtydliga att Kulturungdom officiellt inte är en del av Göteborgs filmfestival, säger Sigge Fabiansson.
Är det nervöst inför premiären?
– Det är mer en känsla av lättnad. Vad folk än säger om filmen så kan vi inte göra något åt det. Vi har gjort vårt absolut bästa och vi har trott på det här från första dagen. Sedan är jag väldigt kritisk, jag kan kolla på filmen och störa mig på några saker som jag vet att bara jag tänker på, säger Johan Sellström.
Vad är målet framöver med filmen?
– Det lösa målet är att få ut den på festivaler där den här typen av historier passar in, både internationella och nationella festivaler. Den får ingen offentlig visning där alla kan se den så därför hade det varit bra att få ut den på filmfestivaler, avslutar Sigge Fabiansson.
Läs också: Snart dags för stort filmprojekt i Älvängen