Alependeln halveras innan den börjat gå

– Kvartstrafik ett minne blott?

ALE. I december invigs Alependeln. Med pendeltåg från fem stationer i Ale ska kollektivtrafiken bli attraktivare för fler. Nu avslöjar Trafikverket att det inte finns utrymme på Göteborgs central och att trafiken måste halveras innan den ens börjat gå.

Det är trångt på Göteborgs central, så trångt att Alependeln knappt får plats. Ett tåg i halvtimmen föreslår Trafikverket. En halvering jämfört med vad som har utlovats med kvartstrafik under rusningstimmar. Kommunledningen har reagerat häftigt tänker inte ge sig utan strid i frågan.
Det är trångt på Göteborgs central, så trångt att Alependeln knappt får plats. Ett tåg i halvtimmen föreslår Trafikverket. En halvering jämfört med vad som har utlovats med kvartstrafik under rusningstimmar. Kommunledningen har reagerat häftigt tänker inte ge sig utan strid i frågan.
http://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2012/08/v-32-Pendeltag-6.jpg

ALE. I december invigs Alependeln.
Med pendeltåg från fem stationer i Ale ska kollektivtrafiken bli attraktivare för fler.
Nu avslöjar Trafikverket att det inte finns utrymme på Göteborgs central och att trafiken måste halveras innan den ens börjat gå.

Målet var kvartstrafik under rusningstimmarna på morgon och eftermiddag. Det är också det buskapet som Västtrafik har givit alla alebor på ortsutvecklingsmöten, där framtidens kollektivtrafik ofta har varit uppe för diskussion. Nu kommer plötsligt nya besked.
– Trafikverket har informerat oss om att Göteborgs central är överbelastad och att trafiken från Ale och Kungsbacka måste halveras. Det är enligt oss helt oacceptabelt och Västtrafik har agerat mycket kraftfullt. Vi har investerat otroligt stora summor pengar i tåg, pendelstationer och planering för att möjliggöra Alependeln. Det är ett sanslöst kapitalfördärv att inte kunna utnyttja pendeltåget fullt ut, säger Stefan Krafft, trafikutvecklare på Västtrafik som har full respekt för alla reaktioner.
– Nu väntar viktiga möten, där det gäller att tänka kreativt. Jag är optimist och tror att vi hittar en lösning, men det krävs någon form av åtgärd på centralen i Göteborg och tiden är knapp.

Att eventuellt komplettera pendeltågen med expressbussar är inte optimalt. Alependeln kommer att ha en kapacitet för cirka 200 personer, en buss tar 45-50 sittande.
– Sedan är körtiden för bussarna betydligt längre och det vore ju katastrofalt om vi har investerat i nya tåg som sedan inte kan användas.

Hur kommer det sig att ni får beskedet fem i tolv? Centralens kapacitet är väl ingen nyhet?
– Jag vet faktiskt inte. Jag är lika förvånad som alla andra, svarar Stefan Krafft.

Väntat tålmodigt
Med halverat antal pendeltåg står Ale plötsligt inför en verklighet med försämrad kollektivtrafik och vid årsskiftet införs biltullar till Göteborg. Lägg därtill att taxan för kollektivtrafiken nyligen höjdes med 6-8%. Motivet var bland annat att täcka kostnaderna för en rad satsningar som görs inom kollektivtrafiken. Det blir svårt att motivera för aleborna som får halverad pendeltrafik innan första tåget ens har lämnat stationen.

Kommunstyrelsens ordförande, Mikael Berglund (M), reagerade häftigt på chockbeskedet från Trafikverket.
– Som du säkert förstår kommer vi aldrig att acceptera det här. Vi har lidit i fem år och tålmodigt väntat på att pendeltågen ska börja gå. Ale kommun har investerat många miljoner i framtidens kollektivtrafik. Alependeln har varit en viktig faktor i hela vår samhällsplanering och det är ju ofattbart att Trafikverket som byggt dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan plötsligt upptäcker att det inte finns plats i ena ändan. Vi är lovade kvartstrafik och det är det som gäller. Punkt slut, säger han bestämt.

Även oppositionsrådet Paula Örn (S) är rejält upprörd i frågan.
– Det är sällan jag blir så arg, men när det här kom fram blev jag riktigt förbannad. Det är ju helt orimligt att samhället gör en jätteinvestering för att sedan inte använda den. I vårt gemensamma mål om att öka antalet kollektivresande är Alependeln en viktig åtgärd. Att begränsa trafiken innan den ens börjat gå finns inte på världskartan. Jag utgår självfallet från att alla inblandade nu gör allt för att hitta en lösning, säger hon.

Inga definitiva beslut är tagna i ärendet och i veckan träffar kommunledningen både Trafikverket och Västtrafik.

Mer från samhälle

Elbussar börjar rulla i Ale

Västtrafik har som mål att all stadstrafik ska vara eldriven innan år 2030. I Ale tas nu det första steget…

Ny polischef på plats

Efter att Teodor Smedius tackade för sig klev Miran Shwan in som tillförordnad chef under den efterföljande rekryteringsprocessen. Det arbetet…

Förändring av busstrafiken i Nol

Sedan flera år tillbaka har Västtrafik begärt att få en möjlighet för busslinje 413 att vända och att pausa i…

Ny hållplats i Starrkärr

När busslinje 412 togs bort försvann också möjligheten till ett stopp i närheten av Starrkärrs kyrka. Nu är det problemet…


Senaste nytt

Överkörning i derbyt efter drömstart

Skepplanda kom till torsdagens derby på Forsvallen med ett tungt nederlag mot dåvarande tabelljumbon Limmared i bagaget. På andra sidan…

EM-silver till Nödingetalang

Charité Mumbongo fostrades i Nödinge SK – men valde för några år sedan att prova vingarna i Kärra HF. Där…

Busschaufför hotad med kniv

Det var under onsdagen som händelsen inträffade vid Albotorget i Skepplanda. En passagerare tog fram en kniv och hotade en…

Kyrkbyskolan utrymdes efter brand

Räddningstjänsten från både Nol och Kungälv, polisen och ambulansen ryckte vid lunchtid ut på ett automatlarm från Kyrkbyskolan om en…

Barndomsvännerna besteg Norges högsta berg

För sex år sedan fick Oskar Siverbo upp ögonen för äventyraren Göran Kropp och hans bergsbestigningar. – Jag har läst…

Allvarlig MC-singelolycka

Omständigheterna kring olyckan är än så länge oklara. Polisens presstalesman, Stefan Gustafsson, har för media bara bekräftat att en person…

Sätt färg på vardagen

Skolstart. Visst minns vi alla den? Åtminstone känslan. Den hopplösa kombinationen av glädje och ångest. Glädje över att träffa kompisarna…

Frukostklubben i Folkets Hus

Det är Älvängens Företagarförening, i samarbete med Ale kommun, som tagit initiativet till Frukostklubben. Arrangemanget är tänkt att återkomma en…

Rekord för Zcooly Cup

Oväder med åska satte stopp för arrangören förra året. I helgen hade vädergudarna återigen vaknat på fel sida under den…

Årsbästa av ÄIK

Älvängen var piskade att vinna lördagens hemmamöte med Utbynäs SK för att hänga på i toppen av Göteborgsfemman. Det var…