Fler laddstationer i Ale

NÖDINGE. Det ska bli lättare att ladda sin elbil i kommunen. Det har nu tagits fram ett laddinfrastrukturprogram för publika laddstolpar i de olika orterna.
– Det känns väldigt roligt, säger Annika Friberg, utvecklingsledare ekologisk hållbarhet.

Annika Friberg, utvecklingsledare ekologisk hållbarhet, ser positivt på att det kommer att finnas fler publika laddstolpar i kommunen.
Annika Friberg, utvecklingsledare ekologisk hållbarhet, ser positivt på att det kommer att finnas fler publika laddstolpar i kommunen.
http://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2017/11/v4717-laddstationer.jpg

I dag finns det över 30 000 laddbara bilar i Sverige och allt fler väljer att köra elbil, men det begränsade utbudet av stationer gör att det är svårt att ladda sin bil.

– Man måste kunna ladda på natten och som det ser ut just nu är det endast de som bor i villa som kan göra det. Vi vill möjliggöra för alla att kunna köra elbil, säger Annika Friberg.

Därför gav kommunfullmäktige i uppdrag till kommunstyrelsen att ta fram ett laddinfrastrukturprogram för publika laddstolpar i de olika orterna fram till 2019.

– Det finns ett stort intresse från politikerna att vi ska vara en modern kommun. Vi har redan i dag en elbuss och elbilspooler. Nu vill vi ligga i framkant när det gäller att möjliggöra för alla att ha en elbil. Det viktigaste med det här arbetet är att förbereda i de områdena som nu byggs så att alla ska kunna ladda sina bilar i framtiden. Vi vill att det ska finnas semiladdstationer vid platser där man står parkerad en längre tid, exempelvis utanför affärer och tanken är därför att det ska finnas stolpar i centrum på de olika orterna, säger Annika Friberg.

Det finns i dag redan en snabbladdstation i Älvängen och nu närmast planeras en liknande att byggas på Ale Torg.

– Stationen i Älvängen finansierades av ”Klimatklivet”, men vi har inte fått några pengar för den i Nödinge. Markavtalet är på gång upp till kommunstyrelsen och jag hoppas att den är på plats någon gång i mars eller april nästa år, säger Annika Friberg och fortsätter:

– Det är fortfarande oklart hur mycket allt det här kommer att kosta. Det handlar om vilka markarbeten som måste göras och om det redan finns eluppkoppling på plats eller inte. Kommunen har avsatt 500 000 per år för att kunna bygga nya laddstationer och det är inom den ramen som vi håller oss om vi inte får ytterligare pengar från ”Klimatklivet”.

Idén med att Ale kommun ska fokusera mer på eldrivna fordon föddes i samband med Alependeln, menar Annika Friberg.

– Jag tror att det kom igång redan när vi skulle få pendeltåg, att det hade varit intressant att ha el hela vägen och jag tycker att det är väldigt positivt. Visionen om att Ale ska vara fossilfritt kommer från energi- och klimatplanen. Det känns väldigt roligt att vi här i Ale är pigga på att förbättra möjligheterna att kunna ladda sin elbil, säger hon.

Kommunstyrelsens ordförande Paula Örn (S) och Miljöpartiets gruppledare Sonny Landerberg är positiva till laddinfrastrukturprogrammet, som är ett samarbete med Ale El.

– Det är viktigt att vi kan underlätta att ha en elbil i kommunen och att vi som offentlig aktör visar vägen. Vi vill att det ska finnas laddstationer i gatumiljö där vem som helst kan ladda sitt fordon. Vi behöver se till att den möjligheten finns, säger Örn och fortsätter:

– Det ligger i investeringsplanen att utveckla det här på olika sätt och det är viktigt att fastighetsägarna känner till det. Skulle en bostadsrättsförening vara intresserad av att sätta upp laddstationer i sitt område så vill vi gärna veta det eftersom att vi då kan ansöka om pengar från ”Klimatklivet” tillsammans.

– I framtiden kommer man att behöva köra bil på ett annat sätt och då ska det vara lätt att äga ett elfordon i Ale.

Mer från samhälle

Nya hållplatser i Ale

Västtrafik tar i sommar över driften av elbusslinjen i Älvängen. Samtidigt ska det färdigställas tre nya hållplatser på den aktuella…

Fortsatt stark kritik mot ny kraftledning

2013 inleddes Svenska Kraftnäts planer med att upprätta en ny luftburen 400 kilovolts-ledning mellan Skogssäter i Trollhättan och Stenkullen i…

Första spadtag i Svenstorp

Samtliga radhus i projektet har en boyta om 102 kvadratmeter i sitt grundutförande. Den flexibla planlösningen i VeiddekkeFLEX-radhusen gjorde det dock…

Byggstart i Skepplanda

Alebyggen ska uppföra 22 lägenheter i nyproduktion och därefter renovera den gamla prästgården för att sannolikt kunna skapa ytterligare fem…


Senaste nytt

Westlund matchhjälte i SBTK

Vårsolen tittade fram när den som bäst behövdes. Ett soldränkt Forsvallen skapade en närmast fotbollsromantisk inramning kring seriepremiären i division…

Mållöst – men underhållande

Det stora samtalsämnet efter 90 minuter på Älvevis konstgräs kom att handla om händelsen när nyförvärvet från Utsikten, Marius Evensen,…

Avråder från att elda utomhus

Räddningstjänsten avråder starkt från att elda då brandrisken i mark och skog för närvarande är hög och risken för oönskad…

Alla ska gå till skolan

I Ale fokuserar arbetet på elever med problematisk frånvaro (över 20 procents frånvaro). I Budesti i Moldavien kan problemet vara…

FC Trollhättan nästa!

I förra veckan genrepade SBTK genom att bortaslå Vedums AIS med 3-0 i DM. I nästa omgång väntar tuffast tänkbara…

Nya hållplatser i Ale

Västtrafik tar i sommar över driften av elbusslinjen i Älvängen. Samtidigt ska det färdigställas tre nya hållplatser på den aktuella…

Käpphästtävling lockade många

För ett år sedan började Elise Sjöberg och Amanda Olausson att intressera sig för käpphästar och i vintras föddes idén…

Säkra vårtecken!

På tal om vårtecken. Finns det ett bättre vårtecken än när kulan går i luften och det gröna fältets schack…

LNIK skrällvann i premiären

Inför lördagens seriepremiär hade Torben Christiansen målet klart för sig: Hans LNIK skulle ge Qviding en match på Valhalla. Så…

Öppningsklart på Kungsgården

Det nya krögarparet Lennart Johansson och Lisbeth Karlberg Johansson hälsar tillsammans med Ulrika Karlsson välkommen till Alfhems Värdshus. – Det…