I dag finns det över 30 000 laddbara bilar i Sverige och allt fler väljer att köra elbil, men det begränsade utbudet av stationer gör att det är svårt att ladda sin bil.
– Man måste kunna ladda på natten och som det ser ut just nu är det endast de som bor i villa som kan göra det. Vi vill möjliggöra för alla att kunna köra elbil, säger Annika Friberg.
Därför gav kommunfullmäktige i uppdrag till kommunstyrelsen att ta fram ett laddinfrastrukturprogram för publika laddstolpar i de olika orterna fram till 2019.
– Det finns ett stort intresse från politikerna att vi ska vara en modern kommun. Vi har redan i dag en elbuss och elbilspooler. Nu vill vi ligga i framkant när det gäller att möjliggöra för alla att ha en elbil. Det viktigaste med det här arbetet är att förbereda i de områdena som nu byggs så att alla ska kunna ladda sina bilar i framtiden. Vi vill att det ska finnas semiladdstationer vid platser där man står parkerad en längre tid, exempelvis utanför affärer och tanken är därför att det ska finnas stolpar i centrum på de olika orterna, säger Annika Friberg.
Det finns i dag redan en snabbladdstation i Älvängen och nu närmast planeras en liknande att byggas på Ale Torg.
– Stationen i Älvängen finansierades av ”Klimatklivet”, men vi har inte fått några pengar för den i Nödinge. Markavtalet är på gång upp till kommunstyrelsen och jag hoppas att den är på plats någon gång i mars eller april nästa år, säger Annika Friberg och fortsätter:
– Det är fortfarande oklart hur mycket allt det här kommer att kosta. Det handlar om vilka markarbeten som måste göras och om det redan finns eluppkoppling på plats eller inte. Kommunen har avsatt 500 000 per år för att kunna bygga nya laddstationer och det är inom den ramen som vi håller oss om vi inte får ytterligare pengar från ”Klimatklivet”.
Idén med att Ale kommun ska fokusera mer på eldrivna fordon föddes i samband med Alependeln, menar Annika Friberg.
– Jag tror att det kom igång redan när vi skulle få pendeltåg, att det hade varit intressant att ha el hela vägen och jag tycker att det är väldigt positivt. Visionen om att Ale ska vara fossilfritt kommer från energi- och klimatplanen. Det känns väldigt roligt att vi här i Ale är pigga på att förbättra möjligheterna att kunna ladda sin elbil, säger hon.
Kommunstyrelsens ordförande Paula Örn (S) och Miljöpartiets gruppledare Sonny Landerberg är positiva till laddinfrastrukturprogrammet, som är ett samarbete med Ale El.
– Det är viktigt att vi kan underlätta att ha en elbil i kommunen och att vi som offentlig aktör visar vägen. Vi vill att det ska finnas laddstationer i gatumiljö där vem som helst kan ladda sitt fordon. Vi behöver se till att den möjligheten finns, säger Örn och fortsätter:
– Det ligger i investeringsplanen att utveckla det här på olika sätt och det är viktigt att fastighetsägarna känner till det. Skulle en bostadsrättsförening vara intresserad av att sätta upp laddstationer i sitt område så vill vi gärna veta det eftersom att vi då kan ansöka om pengar från ”Klimatklivet” tillsammans.
– I framtiden kommer man att behöva köra bil på ett annat sätt och då ska det vara lätt att äga ett elfordon i Ale.