Fler laddstationer i Ale

NÖDINGE. Det ska bli lättare att ladda sin elbil i kommunen. Det har nu tagits fram ett laddinfrastrukturprogram för publika laddstolpar i de olika orterna.
– Det känns väldigt roligt, säger Annika Friberg, utvecklingsledare ekologisk hållbarhet.

Annika Friberg, utvecklingsledare ekologisk hållbarhet, ser positivt på att det kommer att finnas fler publika laddstolpar i kommunen.
Annika Friberg, utvecklingsledare ekologisk hållbarhet, ser positivt på att det kommer att finnas fler publika laddstolpar i kommunen.
http://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2017/11/v4717-laddstationer.jpg

I dag finns det över 30 000 laddbara bilar i Sverige och allt fler väljer att köra elbil, men det begränsade utbudet av stationer gör att det är svårt att ladda sin bil.

– Man måste kunna ladda på natten och som det ser ut just nu är det endast de som bor i villa som kan göra det. Vi vill möjliggöra för alla att kunna köra elbil, säger Annika Friberg.

Därför gav kommunfullmäktige i uppdrag till kommunstyrelsen att ta fram ett laddinfrastrukturprogram för publika laddstolpar i de olika orterna fram till 2019.

– Det finns ett stort intresse från politikerna att vi ska vara en modern kommun. Vi har redan i dag en elbuss och elbilspooler. Nu vill vi ligga i framkant när det gäller att möjliggöra för alla att ha en elbil. Det viktigaste med det här arbetet är att förbereda i de områdena som nu byggs så att alla ska kunna ladda sina bilar i framtiden. Vi vill att det ska finnas semiladdstationer vid platser där man står parkerad en längre tid, exempelvis utanför affärer och tanken är därför att det ska finnas stolpar i centrum på de olika orterna, säger Annika Friberg.

Det finns i dag redan en snabbladdstation i Älvängen och nu närmast planeras en liknande att byggas på Ale Torg.

– Stationen i Älvängen finansierades av ”Klimatklivet”, men vi har inte fått några pengar för den i Nödinge. Markavtalet är på gång upp till kommunstyrelsen och jag hoppas att den är på plats någon gång i mars eller april nästa år, säger Annika Friberg och fortsätter:

– Det är fortfarande oklart hur mycket allt det här kommer att kosta. Det handlar om vilka markarbeten som måste göras och om det redan finns eluppkoppling på plats eller inte. Kommunen har avsatt 500 000 per år för att kunna bygga nya laddstationer och det är inom den ramen som vi håller oss om vi inte får ytterligare pengar från ”Klimatklivet”.

Idén med att Ale kommun ska fokusera mer på eldrivna fordon föddes i samband med Alependeln, menar Annika Friberg.

– Jag tror att det kom igång redan när vi skulle få pendeltåg, att det hade varit intressant att ha el hela vägen och jag tycker att det är väldigt positivt. Visionen om att Ale ska vara fossilfritt kommer från energi- och klimatplanen. Det känns väldigt roligt att vi här i Ale är pigga på att förbättra möjligheterna att kunna ladda sin elbil, säger hon.

Kommunstyrelsens ordförande Paula Örn (S) och Miljöpartiets gruppledare Sonny Landerberg är positiva till laddinfrastrukturprogrammet, som är ett samarbete med Ale El.

– Det är viktigt att vi kan underlätta att ha en elbil i kommunen och att vi som offentlig aktör visar vägen. Vi vill att det ska finnas laddstationer i gatumiljö där vem som helst kan ladda sitt fordon. Vi behöver se till att den möjligheten finns, säger Örn och fortsätter:

– Det ligger i investeringsplanen att utveckla det här på olika sätt och det är viktigt att fastighetsägarna känner till det. Skulle en bostadsrättsförening vara intresserad av att sätta upp laddstationer i sitt område så vill vi gärna veta det eftersom att vi då kan ansöka om pengar från ”Klimatklivet” tillsammans.

– I framtiden kommer man att behöva köra bil på ett annat sätt och då ska det vara lätt att äga ett elfordon i Ale.

Kommentera

Mer från samhälle

”En strategiskt viktig affär”

Efter nästan 50 år i Älvängen centrum flyttade ICA sin butik till Handelsplats Älvhem i november förra året. Sedan dess…

Låst läge kring Nödinge Bygdegård

Den 29 oktober 2013 brann Nödinge Bygdegård ner till grunden. Den anrika byggnaden från 1947 var ett minne blott och…

Med mörkret ökar inbrotten

Novemberlovet brukar utgöra startskottet på en högintensiv period för landets inbrottstjuvar. Om det lokala polisområdet Kungälv/Ale upplevt sin pik är…

Fler laddstationer i Ale

I dag finns det över 30 000 laddbara bilar i Sverige och allt fler väljer att köra elbil, men det…


Senaste nytt

”Maja” firade 100 år

Maria Andersson är ursprungligen från Västerlanda, men bodde tillsammans med maken Holger under en lång följd av år i Hasteröd.…

Vem är mest omtänksam i Ale?

Ale kommun blev Fairtrade City i novmeber 2015. Därefter har kommunen blivit omcertifierade. – Kommunfullmäktige tog beslutet att Ale skulle…

”En strategiskt viktig affär”

Efter nästan 50 år i Älvängen centrum flyttade ICA sin butik till Handelsplats Älvhem i november förra året. Sedan dess…

Kanalval stressar

Det går att vända och vrida på allt. Visst är det en ynnest att slå sig ner i soffan och…

Nu är säsongen igång

Väderleken har spelat Alebackens eldsjälar ett spratt under årets inledande dagar, kyla har följts av plusgrader och regn. Tillräckligt med…

Stort räddningspådrag under nattens bilbrand

Polis, räddningstjänst och ambulans kallades på lördagskvällen till pendelparkeringen i Nödinge, där en bil satts i brand. Larmet kom klockan…

Sverige vann finalen – Friman världsmästare

KINA. Surtefostrade Ida Friman är världsmästare i bandy. Detta efter att Sverige vann finalen mot Ryssland på lördagsmorgonen (svensk tid)…

Arkivet: ”Klart för Big Mac”

– Vi har följt utvecklingen i Nödinge, gjort egna marknadsundersökningar och jämfört med tidigare etableringar på liknande orter, innan vi…

Nattsvart för Surte i seriefinalen

Tvåan mot ettan i tabellen möttes i Ale Arena på fredagskvällen. Inför seriefinalen stod Surte och Blåsut på samma poäng…

Alebacken öppnar

Väderleken har spelat Alebackens eldsjälar ett spratt under årets inledande dagar, kyla har följts av plusgrader och regn. Tillräckligt med…