NÖDINGE. Fyra måndagseftermiddagar, med start den här veckan, ges aleborna chansen att ställa frågor som rör konsument- och energirådgivning.
Konsument Göteborg och Ales egen energirådgivare Jerker Persson besöker biblioteken i Nödinge, Skepplanda, Surte och Älvängen.
– Kontakten med allmänheten sker vanligtvis via telefon och mail, men det personliga mötet uppskattas ändå av många, säger Jerker Persson.
Det är långt ifrån alla som känner till att Ale har en konsumentrådgivning. Det är en service som kommunen köper in av Konsument Göteborg.
– Frågorna som vi får till oss handlar mestadels om vilka rättigheter man har som konsument. Du har kanske köpt en vara och sedan har något gått sönder eller blivit fel, förklarar Anette Skogsäter på Konsument Göteborg.
– Det senaste året har frågor som gäller telefonabonnemang ökat i omfattning. Vi får också en hel del samtal om hantverkare som inte utfört arbeten på ett korrekt sätt.
Jerker Persson å sin sida bistår med klimatsmarta energispartips.
– Jag får många frågor om vilket värmesystem som är det bästa. Det är väldigt individuellt och jag tycker att man ska välja värmeanläggning utifrån klimatskalet, alltså själva huset, avslutar Jerker Persson.