Vägombyggnaden kräver mycket tålamod redan idag, i höst kräver den om möjligt ännu mer, särskilt av de som kommer söderifrån och ska färdas över Jordfallsbron.
– Etappen i Bohus är projektets mest komplicerade och vi har grubblat mycket över hur vi ska kunna ha flyt i trafiken, säger projektledare Veli Taatila.
Jordfallsbron är en knutpunkt och cirka 22 000 fordon passerar dagligen. När rondellen över nya E45 ska byggas medför detta en större trafikomläggning i höst.
– Det är tyvärr ofrånkomligt och handlar inte om snålhet, utan rondellen består av olika tårtbitar som ska svetsas samman. Vi bygger den bit för bit, berättar Veli Taatila.
När ramperna norrifrån är klara att tas i bruk börjar rivningen av Jordfallsbron.
Korsningen stängs
– Södergående trafik kan då använda dessa för att ta sig upp på bron och korsningen i Bohus kan stängas. Problemet är att de som ska söderut eller som kommer från Bohus måste ta sig ner till Södra Viken i Nödinge för att det är bara norrifrån som du kan komma upp på bron, förklarar Veli Taatila och tillägger:
– Vi förstår att det här kommer att uppfattas som mycket negativt, men det är den lösning som drabbar minst antal trafikanter. Det blir illa hur vi än gör. Självklart kommer vi att göra allt vi kan för att skynda på, men eftersom vi vet att detta kommer att påverka många vill vi redan idag gå ut med informationen.
Mer glädjande är att arbetet med lokalvägen mellan Surte och Bohus fortskrider.
– Vi har haft en del problem med berget, men nu ser det bra ut och vi hoppas vara klara till hösten. Det gör det lättare att ta sig söderut från Bohus och ta till exempel Angeredsbron, säger Veli Taatila.
Arbetet med den komplicerade etappen har fått en del kritik från pendlare.
– Jag förstår dem, men arbetet har varit svårare än vi trott och vi har haft ett bra stöd av pendlarna som har kommit med många kreativa förslag. Det uppskattar vi.
På orstsmötet i Bohus, onsdag 6 april, ger BanaVäg i Väst mer information.