Undersköterska Laurie Johansson och enhetschef Emma Eggertsen tillsammans med Kerstin, en av 32 hyresgäster på Björklidens äldreboende i Alafors. Här är trivseln stor både bland personal och brukare.
Undersköterska Laurie Johansson och enhetschef Emma Eggertsen tillsammans med Kerstin, en av 32 hyresgäster på Björklidens äldreboende i Alafors. Här är trivseln stor både bland personal och brukare.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2019/11/v4519-bjocc88rkliden.jpg

Björkliden får högsta betyg

ALAFORS. Hundra procent nöjdhet på Björkliden.
Det är betyget när de boende får säga sitt om äldreomsorgen i Socialstyrelsens undersökning.
– Att det skulle bli så här bra siffror hade inte ens vi vågat hoppas på, säger enhetschef Emma Eggertsen.

Socialstyrelsen har i uppdrag att undersöka hur de äldre uppfattar äldreomsorgen. Från mitten av mars varje år får därför alla över 65 år, som har hemtjänst eller som bor i ett särskilt boende, en enkät per post med frågor vad de tycker om sin äldreomsorg. Nyligen presenterades resultatet av årets undersökning. Björklidens äldreboende sticker sannerligen ut – i positiv bemärkelse.

– Jag har jobbat på flera boenden och sett många undersökningar under årens lopp. Det som redovisas här är unikt, säger Emma Eggertsen.

Björklidens äldreboende får högsta betyg, 100 procent, i följande fem frågeställningar:

  • Får bra bemötande från personalen
  • Personalen tar hänsyn till den äldres egna åsikter och önskemål
  • Känner sig trygg på sitt äldreboende
  • Känner förtroende för personalen
  • Har lätt att få kontakt med personalen på äldreboendet vid behov

Det sammantagna omdömet hur nöjd eller missnöjd man är med sitt äldreboende ger också ett hundraprocentigt betyg för Björklidens del.

– All heder åt personalen som utför arbetet. Trivsel och glädje i jobbet styr agendan och det ger resultat. Både natt- och dagpersonal strävar efter att skapa en meningsfull vardag för våra boende. Det är väldigt tydligt att vi är till för dem som bor här. Vi får aldrig glömma bort brukarna och deras anhöriga – inte i något avseende, säger Emma Eggertsen och fortsätter:

– Självklart får vi också klagomål. Då gäller det att vara lyhörd för dem, ringa och ta kontakt med anhöriga. Vi uppmanar dem att säga om något är fel.

Sedan ett och ett halvt år tillbaka drivs Björkliden som intraprenad. En intraprenad kan beskrivas som en resultatenhet med utökade befogenheter samt utökat ansvar för verksamhet, ekonomi och personal.

– Vi har samma personaltäthet som övriga boenden i kommunen varför vi inte har någon favör i den bemärkelsen. Personalens delaktighet och förmågan att planera sitt arbete är utan tvekan en framgångsfaktor. På frågan om personalen brukar ha tillräckligt med tid för att kunna utföra sitt arbete hos brukaren får vi 94% nöjdhet medan snittet i Ale ligger på 57%. Det beror inte på att vi har mer tid, men vi sätter brukaren först.

På senare år har stor vikt lagts vid interiören, att få till en trivsam miljö såväl i gemensamhetsutrymmen som på respektive avdelning. Måltidssituationen har varit ett annat fokusområde liksom aktiviteter och utflykter.

– Vi har schemalagda promenader, men jag tror att det är andra saker som förhöjer stämningen. Nyligen var vi på Kongahälla Center och åt lunch och tidigare i år har vi bland annat varit vid Surtesjön och badat, besökt Café Torpet och gått på bio. Snart planerar vi att åka till Jul på Liseberg. Vi har jobbat fram resurser till det. Dessutom har vi ett gott stöd av anhöriga och frivilliga som hjälper till, förklarar Emma Eggertsen.

Intresset för intraprenad har spridit sig till andra enheter i kommunen. Fridhem, Klockareängen och Backavik har alla haft besök av Björklidens personal som delgivit sin bild av verksamheten.

– Det är stor skillnad på arbetssituationen idag jämfört när jag började på Björkliden 2011. Vi är mycket mer delaktiga i verksamheten. Vi blir lyssnade på samtidigt som vi lyssnar på våra brukare, säger undersköterska Laurie Johansson.

Vad är nyckeln till framgång från ledningshåll?

– Man ska tro på sin personal, skapa en tillit samtidigt som det gäller att överföra en drivkraft till alla. Det ska vara tydligt att vi är till för våra brukare, avslutar Emma Eggertsen.

Mer från allmänt

Eldningsförbud i Ale och Lilla Edet

Det är extremt torrt i skog och mark. En brand…

Snart dags för nationaldagsfirande

Förberedelserna har pågått länge och intensifierats de senaste veckorna. Nationaldagsfirandet…

Per trampade 160 mil på cykel i Danmark

För åtta år sedan cyklade Per Andersson Vätternrundan för första…

”Jag var både rädd och ledsen”

I slutet av 80-talet växte en liten flicka upp i…

Senaste nytt

Ariana knockade AIF

Det blev fyra förlustfria matcher för Ahlafors IF innan FC…

Komfortabel hemmaseger för SBTK

SBTK studsade tillbaka efter det senaste nederlaget mot bottenlaget Vara…

Skogsbrand i Bohus

På torsdagseftermiddagen inträffade en skogsbrand i centrala Bohus. En stor…

Eldningsförbud i Ale och Lilla Edet

Det är extremt torrt i skog och mark. En brand…

ÄIK förlorade toppmötet

Båda lagen kom till spel med stort självförtroende och bara…

Snart dags för nationaldagsfirande

Förberedelserna har pågått länge och intensifierats de senaste veckorna. Nationaldagsfirandet…

Smugglade amfetamin – döms till fängelse

I mars dömdes tre personer, med koppling till Lödöse och…

Per trampade 160 mil på cykel i Danmark

För åtta år sedan cyklade Per Andersson Vätternrundan för första…

”Jag var både rädd och ledsen”

I slutet av 80-talet växte en liten flicka upp i…

Filip är Ales schackmästare

Enligt ungdomscoach Tommy Westers är det många ungdomar i Ale…

Sjukhusen blöder inte

Radio Göteborgs huvudnyhet under måndagen var att sjukhusen blöder i…

Fyra ungdomar prisades

Ale kommuns ungdomsstipendium ”Ett gott föredöme” delas ut till personer…

SBTK vann när Sveriges ”äldsta” damlag möttes

Sedan 1968 har Skepplanda BTK i obruten följd erbjudit damfotboll,…