NÖDINGE. Enligt Naturvårdsverkets uppskattning slänger vi 45 kilo mat per person från hushållen. Ale kommun arbetar aktivt med att motivera invånare, verksamheter och företag att minska matsvinnet.
– Vi kan göra mycket med gemensamma krafter, säger miljöstrateg Kristina Jansson.
Matsvinn är mat som slängs, men som hade kunnat ätas om den hade hanterats på ett annat sätt. Den största delen av matsvinnet uppstår i hushållen.
– Genom att minska ditt svinn undviker du att slänga pengar i sophinken. Det är också ett enkelt sätt att bidra till en bättre miljö, säger Kristina Jansson.
Varje år slänger hushållen cirka 19 kilo fullt ätbar mat per person och 26 kilo mat och dryck hälls ut i vasken. Det motsvarar utsläpp av växthusgaser från 360 000 bilar.
– Hösten 2015 antogs FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Ett delmål om matsvinn i Agenda 2030 innebär att man mellan år 2015 och år 2030 ska halvera det globala matsvinnet per person i butik och konsumentled och minska matsvinnet längs hela livsmedelskedjan, säger Kristina Jansson.
Genom att kroka arm med det lokala näringslivet och lyfta goda exempel ska Ale kommun komma ett steg närmare målet. Cederleüfs & Svenheimers är ett företag som arbetar strategiskt med att minska sitt matsvinn.
– Det är en ständigt pågående process och vi utvecklas hela tiden. Arbetet grundar sig inte bara i en ekonomisk och miljömässig vinning utan det handlar också om att som företag göra det som våra kunder önskar, förklarar vd Anna Pennbrant.
I en bransch där det för tio år sedan var en självklarhet att dignande hyllor skulle möta kunderna så har situationen successivt förändrats.
– Då skulle hyllorna vara välfyllda oavsett tidpunkt på dygnet. Man kan också konstatera att detta överflöd utgjorde startskottet för ett nytt tankesätt. Eftersom det på den tiden inte var attraktivt att köpa varor som inte var dagsfärska fick vi lyfta blicken och se vilka andra som kunde ha behov av produkterna. Vi har ett väl upprättat samarbete med idrottsföreningar och hjälporganisationer, berättar Anna Pennbrant och fortsätter:
– Vi har lokala idrottsklubbar som tacksamt tar emot kaffebröd till läger, cuper och så vidare. Detsamma gäller bland annat Stadsmissionen samt kyrkan. Det känns väldigt bra i magen för oss som företag.
Finns det andra kanaler som ni vänder er till?
– Sedan några år tillbaka så jobbar vi tillsammans med Karma, som är ett nätföretag. Via deras app kan man köpa bra mat som blivit över från matbutiker, restauranger och caféer. Får vi exempelvis fyra portioner över från vår lunchbuffé så kan det komma Karmas kunder till gagn som middag till kvällen.
– Jag vill samtidigt ta tillfället i akt att lyfta fram den yrkeskunskap som finns hos vår personal, att ta tillvara och förädla produkter. I alla tider har det gjorts kardemummaskorpor på slätt kaffebröd som inte blivit sålt. Det innebär att varan får en chans till, men som en annan produkt. Det finns fler liknande exempel.
Anna Pennbrant anser att synen på livsmedel förändrats på senare år. Medvetenheten hos kunderna har ökat.
– Idag är det fult att slänga mat, det var det inte förut. Det är en förändring till det bättre. Ett enkelt sätt som vi tillämpar är att erbjuda kunderna så kallad doggybag.
Hur säkerställer ni att produktutbudet i era respektive butiker hamnar på rätt nivå?
– Butiken i Nödinge beställer från vårt huvudbageri och det sker en noggrann genomgång varje dag om hur mycket man tror att man ska sälja. Ambitionen är att inte baka mer än vad som säljs. Det sparar tid, pengar och miljö.
Om du ska ge något råd till kollegor i branschen?
– Restauranger och caféer kan ansluta sig till Livsmedelsföretagens hållbarhetsmanifest, som bland annat syftar till att minska matsvinnet. Det är en god hjälp för oss företag att hålla fokus på en viktig fråga, avslutar Anna Pennbrant.