GÖTEBORG. Göteborgsregionen fortsätter att växa, Ale likaså. Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, följer utvecklingen från nära håll och är hoppfull om framtiden.
– Ale är en av de mest expansiva kommunerna i vår region, säger han.
I 13 år har Johan Trouvé varit vd för Västsvenska Handelskammaren och det är ett uppdrag som han trivs med.
– Jag tänkte först att det skulle bli tre år, men det är så fantastiskt roligt och spännande. Varje vecka träffar jag intressanta människor och jag försöker vaska fram guldkornen från varje möte, säger han.
Västsvenska Handelskammaren är en näringslivsorganisation med cirka 3 000 medlemsföretag i Västsverige. De har god inblick i hur företagen mår och i Göteborgsregionen är det mycket som ser positivt ut, menar Trouvé.
– Näringslivet mår förvånansvärt bra. Det går bra för de flesta företagen och arbetslösheten är fortfarande ganska låg, förklarar han och fortsätter:
– Samtidigt finns det en oro och osäkerhet för framtiden. Man vet inte vad inflationen, räntorna, energipriset och kriget kommer att få för långsiktiga konsekvenser. Elpriset har varit kännbart för många små och medelstora företag som har haft svårt att hantera de rörliga avtalen.
Satsningar på infrastrukturen är något som Johan Trouvé brinner för. Västsvenska Handelskammaren lobbade hårt för en utbyggnad av E45 samt en dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Trollhättan – vilket också förverkligades 2012.
– Det gör att Ale är en av de mest expansiva kommunerna i vår region för tillfället och Lilla Edet hade, enligt statistik från i somras, den största prisökningen på fritidsboenden i landet. Den dubbelspåriga järnvägen genererar möjligheter för människor att bo i Ale, Lilla Edet och Trollhättan och pendla till arbetsplatser i Göteborg, eller tvärtom. Det leder också till att företag har större möjlighet att hitta rätt kompetens, säger han.
Så utbyggnaden har gett önskad effekt?
– Ja, absolut. Jag får vittnesmål från de som bor i Trollhättan som tycker att det inte är några problem att åka till Göteborg. Det finns också göteborgare som med lätthet pendlar till jobbet i Trollhättan. Man ska inte förringa infrastrukturens möjligheter och det är en av de tyngsta frågorna som vi arbetar med. Att hitta rätt kompetens är den största utmaningen för alla företag och har du fler människor att välja på ökar sannolikheten att du hittar rätt kompetens. Ekvationen är väldigt enkel, men den tycks inte vara det för nuvarande regering.
Trouvé syftar främst på att satsningen på att utveckla järnvägen mellan Göteborg och Borås har pausats.
– Det finns idag en järnväg mellan Göteborg och Borås som ingen använder. Jag har tagit del av statistik från Västtrafik och där framgår det att noll personer använder den som arbetspendling. Den är byggd på 1890-talet och det tar en timme och tolv minuter att färdas. Det skulle kunna gå på 30 minuter, vilket hade ritat om kartan fullständigt i den här delen av Sverige. Vi vill dessutom att järnvägen ska fortsätta till Jönköping då det i dagsläget inte finns någon mellan Borås och Jönköping. Det skulle innebära att Jönköping hamnar på ett avstånd som är under en timme från Göteborg.
Vad skulle det innebära för Göta älvdalen?
– Attraktionen för Ale och Lilla Edet hade ökat ytterligare. Invånarna skulle till exempel med lätthet kunna ta sig till Sveriges näst största flygplats, Landvetter, där det i framtiden förväntas arbeta över 15 000 personer.
Göteborgsregionen fortsätter att växa. Vad tycker du att Ale borde satsa på för att locka nyetableringar?
– Det finns ett bra ordspråk: ”När det regnar på pastorn så droppar det på klockan”. I det här sammanhanget innebär det att när du befinner dig i Göteborgs närhet ska du givetvis dra nytta av storstadens möjligheter. Göteborg är en expansiv stad och med de pendlingsmöjligheter Ale har ska man se till att möjliggöra etableringar. Framtidens konkurrensfördel kommer att vara elektricitet så man bör redan nu planera att ha bra eltillförsel till de industriområden där företag kan etablera sig i både Ale och Lilla Edet – men då måste man våga satsa på det i förtid för att vinna.
Vad finns det för goda exempel på kommuner som har lyckats med nyetableringar?
– Jag brukar nämna Borås kommun som ett bra exempel. För tio år sedan fattade de ett beslut att de skulle anlägga ett industriområde som heter Viared västra, som är två gånger så stort som Landvetter flygplats. De skövlade marken, gav en sprängare i uppdrag att spränga berg och planlägga marken. Folk kliade sig i huvudet och funderade på vad de sysslade med. Nu är det fullbelagt där. De tog en risk och antog att det skulle vara attraktivt att förlägga lager och företagsverksamhet i närheten av Göteborg. Så ska en kommun agera.
Vad kommer ni på Västsvenska Handelskammaren att lägga extra kraft på det här året?
– Nummer ett är att se till att den här regionen får mer elkapacitet. Behovet är 15 terawattimmar fram till 2030 om vi ska klara av de planerade etableringarna. Det motsvarar tre kärnreaktorer eller lika mycket el som hela Malmö kräver idag. För att lyckas med det måste vi se till att öka antalet överföringsledningar och satsa på havsbaserad vindkraft. Våra invånare i regionen måste inse att det är en ny värld vi lever i där elektricitet är det som ger konkurrensfördel, arbetstillfällen och välfärd. Då kan man inte gnälla om man ser ett vindkraftverk från sin tomt eller bor nära en kraftledning – det kommer att vara framtidens normala.