SURTE. Ale Trädgård har startat musteri. Trädgårdsföretaget gör must av frukt som annars hade slängts.
– Vi har fått jättemånga nya kunder, säger Annika Ulfheden, grundare av Ale Trädgård.
Sedan två veckor tillbaka tillverkas det must i Ale Trädgårds lokaler i Surte.
– Vi gör ungefär 250 liter must per dag och nu har vi kört tre dagar i veckan. Måndag, onsdag och fredag, berättar Annika Ulfheden på Ale Trädgård.
Musteriet är en helt ny gren i verksamheten och idén om att dra igång det har funnits länge.
– I vårt arbete beskär vi jättemånga äppelträd och varje gång jag har kört till tippen med ett släp fullt med fin frukt så har jag känt att det måste gå att ta vara på frukten. Det var så det började, förklarar Annika Ulfheden.
Förra året började hon därför köra frukten till Sven Boge, istället för att slänga den på tippen.
Sven gjorde must av frukten, men när han inte längre orkade med det så valde Annika att ta över stafettpinnen.
– Jag ringde Sven Boge och frågade om Ale kommun skulle klara av två musterier, för jag ville inte konkurrera med honom. Då berättade han att han tänkte lägga ner och då kunde vi ta över. Det är anledningen till att allt gått så snabbt, men ibland får man bara ”go with the flow”, säger Annika.
Hon berättar att Ale Trädgård får in äpplen och päron från kunder som villl göra must av sin frukt, men att företaget även gör must av fallfrukt som annars hade slängts. Musten säljs sedan till restauranger och kommer även att finnas att köpa på lokala marknader framöver.
– Häromdagen var vi och levererade 50 påsar till ett ställe i Göteborg som använder det som bas i deras smoothies. Det är kul att det har gått så fort, säger Annika och fortsätter:
– Vi hoppas kunna leverera till äldreboenden, kommunen och även kanske till politiska partier när de har sina medlemsmöten. Både Ale kommun och dess invånare är väldigt duktiga på att handla lokalt. Det finns en stolthet i det. Det känns som att hela den andan bara växer, säger hon.
En annan tanke med att addera ett musteri till verksamheten var att få företaget mer aktivt under vinterns lågsäsong, men Annika har redan märkt av andra positiva bieffekter av satsningen.
– På det här sättet hittar vi även andra kunder. I och med att vi börjat med det här konceptet så vill en del folk även att vi ska komma och beskära deras träd. Det blir ett annat kundsegment som plötsligt upptäcker oss och vi har fått jättemånga nya kunder, säger hon.