ALE/LILLA EDET. Förändringens vindar blåser även över den lokala medievärlden. Från och med årsskiftet blir Alekuriren ett sant helgnöje. – Genom att dela ut tidningen under helgen optimerar vi lästiden, säger chefredaktör och ansvarig utgivare Per-Anders Klöversjö.
De stora mediahusen utmanas av en snabb teknisk utveckling och svårigheter att finansiera tidningsutgivningen. Vikande upplagor till följd av höjda prenumerationsavgifter har gjort det svårt för dagstidningen att bevara papperstidningen. Istället driver mediahusen på den digitala omställningen som främst finansieras av läsarintäkter. Den lokala gratistidningen har ett fortsatt starkt fäste i Sverige. Med en stark räckvidd lokalt är den både en viktig bärare av samhällsinformation och kommersiella budskap från näringslivet. Den lokala gratistidningen utmanas främst av höjda tryck- och distributionspriser.
– Hela verksamheten har länge finansierats av annonsintäkter, men sedan pandemins utbrott har regeringen insett vikten av lokala gratistidningar som verkligen når ut. Därför finns det numera ett mediestöd som även omfattar tidningar som Alekuriren. Stödet ligger som en bra grund för vårt redaktionella arbete, säger Per-Anders Klöversjö.
Valet av utgivningsdag har alltid varit centralt och utvärderingar har skett löpande. I samband med att Svensk Direktreklam såldes till sin danska motsvarighet blev det ånyo aktuellt att diskutera frågan. Sedan några veckor tillbaka är det bestämt att Alekuriren blir ett helgnöje.
– Det finns starka argument för bytet av utgivningsdagar. Nummer ett är att tidningen behåller sina läsare och gärna ökar observationsvärdet, tiden som läsarna ägnar åt varje sida. Med det perspektivet råder det ingen tvekan om att helgen är bästa tidpunkten för en tidning att komma ut. Nu skapar vi förutsättningar för alla att i lugn och ro ta del av sin lokaltidning, motiverar Per-Anders Klöversjö beslutet.
Den digitala versionen kommer att publiceras under lördag förmiddag och tidningsbuden delar papperstidningen från fredag eftermiddag till söndag.
– Som annonsör får man skapa nya rutiner. Annonsernas budskap ska vara framåtlutade och omfatta helgen som kommer, inte helgen som tidningen delas ut. Även för oss på redaktionen blir det nya vanor. Sportbevakningen av helgens matcher kommer främst att publiceras digitalt. Vi vill att Alekurirens papperstidning ska bli ett sant helgnöje med det lilla extra, avslutar Per-Anders Klöversjö.
Från och med vecka 52 i år delas Alekuriren ut under helgen. Första numret efter nyårshelgen utkommer lördag 11 januari.