Bland de som stiger ombord på tåget i Lödöse, reser åtta av tio mot Göteborg.
Sedan 2017 kan man däremot se en långsamt växande trend i att allt fler väljer den andra riktningen, mot Trollhättan – men allt jämnt är det Göteborg som lockar de dagliga tågresenärerna i Lilla Edets kommun.
Att det ser ut som det gör kan bero på flera olika faktorer. Däribland att kommunens enda tågstation i Lödöse är ganska avlägset beläget från huvudorten Lilla Edet.
– Det är fortsatt så att de som bor i huvudorten Lilla Edet väljer att åka buss till Trollhättan eftersom att tåget går från Lödöse och det är ganska långt emellan, säger Anna Berlin –
enhetschef för stadsmiljö i Lilla Edets kommun.
Stationen, Lödöse södras, tågförbindelse mellan Göteborg och Vänersborg etablerades 2012. Det snabbare flödet till och från de större orterna kan mycket väl skrivas in som en orsak till Lilla Edets tillväxt de senaste åren.
– Vi har en attraktivitet i kommunen. Vi har en inflyttning och vår population ökar hela tiden. Det är klart att bra kommunikationer till de större samhällena runt omkring, som exempelvis Göteborg och Trollhättan är väldigt avgörande. Hade inte förbindelserna funnits hade inte Lilla Edet varit lika attraktivt som det är idag, berättar Anna Berlin.
De bussar som tidigare transporterade invånarna ner till Göteborg har ersattes av tåg. Tåget har visserligen gjort resan snabbare men samtidigt finns det enbart en station i hela kommunen.
– Det är negativt utifrån att tillgängligheten i den mindre skalan har blivit sämre. En buss kan ju stanna på väldigt många ställen, säger Anna Berlin.
Innan pandemin, 2019, valde i snitt 480 resenärer dagligen att ta tåget från Lödöse Station.
De siffrorna skulle sedan, av förklarliga anledningar, sjunka dramatiskt och i år har det dagliga snittet legat på 293 påstigande.
Från kommunens sida arbetar man för att fler ska ha möjlighet att nyttja kollektivtrafiken och mycket handlar om tillgängligheten i att smidigt kunna ta sig till stationen.
– När det gäller stationen i Lödöse så har kommunen planer på att utveckla bebyggelsen så att den kopplar ihop med stationen. I dagsläget ligger den lite perifert ute på en åker, lite i ingenmansland. De framtida tankarna är att bebyggelsen ska växa ner mot stationen. Då kommer man också få en annan möjlighet, berättar Anna Berlin.
Daniel Marsfeld