SKEPPLANDA. Efter 23 år på DHL valde Anita Johansson att testa sina vingar i en för henne okänd bransch. Sedan i augusti förra året är Nödingebon vd på Redox Bildelar.
På gården utanför Redox Bildelars lokal i Skepplanda står uttjänta bilar av olika slag på rad. Anita Johansson går runt och inspekterar.
– Här finns bilar i alla dess former – men tyvärr är det bilbrist just nu. Det beror mycket på pandemin då bilproduktionen inte rullade på som vanligt men också nu då det saknas delar till nya bilar (halvledare), berättar hon.
Redan på 80-talet startade Lars Jönsson Redox Bilfarm hemma på sin gård och 1993 flyttade de in i lokalerna på Knuts väg i Skepplanda.
– Under åren har bland annat övervåningen och lunchrummet byggts till, men annars såg det i stort sett likadant ut som i dag, säger Anita Johansson, som anslöt till företaget för åtta år sedan.
Hur kom det sig att du hamnade här?
– Ja, det kan man fråga sig. Jag hade varit på DHL i 23 år, vilket är en lång tid. Även om jag har svårt att erkänna det så blir jag ju inte yngre och det var dags för mig att testa något nytt. Jag fick syn på en annons i Alekuriren om att Redox sökte en ekonomiansvarig och det passade mig. Jag fick till slut tjänsten och på den vägen är det. Jag har aldrig ångrat det.
Anita medger att det till en början var en stor omställning för henne.
– För mig var det en okänd bransch med andra människor än vad jag tidigare var van vid, men mina arbetsuppgifter var liknande som tidigare. Jag hade arbetat bland annat med ekonomi på DHL, berättar hon.
Redox Bildelar heter företaget i dag och affärsidén är att demontera uttjänta bilar för att därefter sälja vidare fungerande delar.
– Antingen kommer privatpersoner hit och lämnar sina bilar, eller så köper vi dem på nätet. När en bil kommer hit plockar vi isär den, tvättar delarna och säljer sedan vidare. Det blir en vinst både ekonomiskt och för miljön, berättar Anita.
Vilka blir era största utmaningar framöver?
– Elbilar. Batterierna kommer att behövas renoveras, lagerhållas, hanteras på något sätt och vi kommer att kunna plocka färre delar från en elbil jämfört med en vanlig bil. Det blir en stor utmaning för oss att ställa om till det.
Företaget har i dag totalt nio anställda och finns i Skepplanda.
– Vi har satsat stort på däckförsäljning, begagnade däck som är i princip lika fina som nya. Det är en stor satsning som vi inledde i våras och som förhoppningsvis ska blomma ut ännu mer framöver, berättar Anita.
I augusti förra året lämnade hon rollen som ekonomiansvarig för att istället ta över vd-posten.
– När jag fick förfrågan tvekade jag aldrig på att tacka ja. Vi är ett litet företag och jag har arbetat med de här killarna i flera år. Jag trivs jättebra, säger hon.
Demonteringsbranschen har länge varit mansdominerad, men Anita har märkt en utveckling.
– Det är faktiskt ganska många kvinnor som är vd inom den här branschen och det är så utvecklingen ser ut över lag. Fler tjejer börjar bli intresserade av fordon, det märker vi inte minst när vi tar in praktikanter från Yrkesgymnasiet i Nödinge. Det är betydligt fler tjejer som söker sig hit nu jämfört med för några år sedan.
Hur är du som vd?
– Oj, svår fråga. Jag är bra på att lyssna och behöver inte peka med hela handen. Ofta har jag killarna med mig och de vet vad som behövs göras.
Hur ser ditt egna bilintresse ut?
– Förutom att jag älskar att köra fort tycker jag om snygga bilar, men jag kan ju ingenting. Jag vet inte ens hur man byter däck, avslutar hon och skrattar.
Ålder: 59.
Bor: Nödinge.
Familj: Sambo, två barn och fyra barnbarn.
Rädd för: Det eskalerande våldet, mina barnbarn ska växa upp i det.
Förebild: Personer som vågar vara sig själva.
Viktigaste ledaregenskapen: Att lyssna.