NÖDINGE. En annorlunda form av sponsring.
Konsultföretaget Prové är genom varumärket Attityd med och sponsrar det lokala föreningslivet.
– Vi har redan dragit stor nytta av samarbetet, inte minst när det gäller vårt värdegrundsarbete, säger Ale IBF:s Åsa Jonasson.
Prové är ett konsultföretag som jobbar med verksamhet- och organisationsutveckling. Företaget har sin bas i Göteborg, men har en naturlig koppling till Ale.
– Vår vd, Fredrik Wadström, bor i kommunen och är väldigt engagerad i det lokala föreningslivet. Han brinner för barn och ungdomar och att de ska ha en meningsfull fritid, förklarar Thomas Berggren som företräder Attityd.
Efter att tidigare ha sysslat med traditionell sponsring av elitlag i Göteborgsområdet bestämde sig Prové för att ändra strategi.
– Företaget ville hitta nya vägar och sneglade i ett tidigt skede på hur Vakna arbetade. Det var som drogförebyggare i Ale kommun som jag kom i kontakt med Fredrik Wadström första gången. Numera har jag förmånen att genom Provés samhällsansvar (CSR) Attityd få hjälpa föreningslivet berättar Thomas Berggren och fortsätter:
– För tillfället samarbetar vi med 26 föreningar varav fem föreningar återfinns i Ale, däribland Ale Innebandyförening. Övriga Ale föreningar är Ahlafors IF, Bohus IF, Ale United och Nödinge SK fotboll.
I Ale IBF har Per-Olof Helgé och Åsa Jonasson utsetts till ambassadörer för samarbetet inom Attityd.
– Tillsammans med Attityd jobbar vi nu med att utveckla vår förening ur en rad olika aspekter. Det började med att våra barn och ungdomar fick fylla i en enkät från Friends med frågor om kränkningar och mobbning. Innan sommaren påbörjades ett fördjupat värdegrundsarbete, som nu går in i sin slutfas. Vi hade aldrig klarat att genomföra det här arbetet utan hjälp av Attityd och Provés konsulter, förklarar Åsa Jonasson.
Thomas Berggren hyllar å sin sida Ale IBF:s hängivenhet i att vilja stärka föreningen med ett antal mjuka värden, som inte har med själva innebandyspelandet att göra.
– Med hjälp av våra konsulter tillämpar vi en modell, som vi även använder när vi bidrar till att stärka våra kunder. Vi vänder på alla tänkbara stenar. Föreningens respons blir så att säga motprestationen i det sponsorpaket som vi tillhandahåller, säger Berggren.
– Det är jättebra eftersom vi får en påfyllnad av en massa ny kunskap, understryker Åsa Jonasson.
Tisdagen den 12 september kommer Ale IBF:s medlemmar att erbjudas en exklusiv visning av teaterföreställningen ”Don´t forget to kiss”. Föreställningen visas på Röda torget i Ale Kulturrum.
– En känsloladdad teater som visar hur det kan gå om man hamnar i drogernas värld. Föreställningen väcker funderingar och tankar, men också hopp, avslutar Thomas Berggren.
Attityd startades i managementkonsultföretaget Prové för att bidra till ett hållbart och tolerant samhälle. Syftet är att barn och ungdomar ska vara snälla, friska och få möjlighet att växa som människor. Attityd arbetar för att barn och ungdomar ska erbjudas en trygg miljö där ingen känner sig ensam, utstött eller mobbad. Attityd bidrar även med kunskaper och insikter för att barn och ungdomar ska ta avstånd från alkohol och andra droger.