KILANDA. Kjell-Åke Larsson anser att det bindemedel som används för att laga väg 1968 är undermåligt.
Han har själv blivit vittne till ett flertal olyckor med bland annat motorcyklar inblandade.
– Det är rent livsfarligt att köra på Alingsåsvägen när arbetet utförts, säger Kjell-Åke till lokaltidningen.
Trafikverket utförde ett enklare beläggningsunderhåll på Alingsåsvägen mellan Alafors och Sjövik så var det enligt en så kallad HP 27-metod. Det är ett beprövat koncept som används på mindre vägar runtom i landet för att ersätta bortnött material i överytan och reducera beläggningens åldrande.
– En lastbil kommer ut, vanligtvis på våren, och förseglar strängar på vägen. Det är att likna vid en plåsterlapp. Vid utförandet sker vältning och sopning för att minimera risk för stensläpp. Senare sker också efterstädning för att få en fullt fungerande köryta, förklarar Fredd Larsson på Trafikverket.
– I närtid efter utförandet finns det dock alltid en risk för stensläpp och blödande partier som det alltid skyltas för. Problemen är i regel övergående på relativt kort tid. Även om problemen är övergående så ser vi kontinuerligt över möjligheterna att kunna modifiera och förbättra det koncept som vi använder oss av, säger Fredd Larsson.
– Genom dessa åtgärder förlänger vi livslängden på det mindre vägnätet med 40-50 procent. Vägsträckan kommer naturligtvis att asfalteras om (fläckvis eller heltäckande) i framtiden för att reparera spår och djupare skador. Den typen av åtgärder prioriteras utefter rådande ekonomi, status och trafikbelastning på hela distriktet. I aktuellt fall ska förseglingsåtgärden ses som en uppehållande åtgärd för att hålla vägen i så bra skick som möjligt tills det sker. Vi hade naturligtvis önskat att det fanns betydligt mer pengar till underhåll av vägnätet, men vi får anpassa oss till rådande situation.
Kjell-Åke Larsson är av den bestämda uppfattningen att Alingsåsvägen borde prioriteras med tanke på dess belastning, inte minst av tunga fordon.
– Det är uppenbart att det finns bättre lösningar, se bara på E45 där det inte några problem. På Alingsåsvägen används dock ett billigare och sämre bindemedel vilket innebär en fara för trafikanterna. Blöt och polerad asfalt blir såphal, säger Kjell-Åke.
Fredd Larsson hävdar att Trafikverket tar sitt ansvar genom att sätta upp skyltar som varnar för stenskott och slirig vägbana.
– Trafikverket utför regelbundna inspektioner. Men om man som trafikant ändå upplever att skyltningen är bristfällig så rekommenderar jag att man kontaktar Trafikverket som är behjälpliga i ärendet.