Bristfälligt underhåll av Alingsåsvägen

– Kjell-Åke kritisk till Trafikverkets metod

KILANDA. Kjell-Åke Larsson anser att det bindemedel som används för att laga väg 1968 är undermåligt.
Han har själv blivit vittne till ett flertal olyckor med bland annat motorcyklar inblandade.
– Det är rent livsfarligt att köra på Alingsåsvägen när arbetet utförts, säger Kjell-Åke till lokaltidningen.

Kjell-Åke Larsson från Kilanda är kritisk till den metod som används för att lappa och laga brister på Alingsåsvägen mellan Alafors och Sjövik.
Kjell-Åke Larsson från Kilanda är kritisk till den metod som används för att lappa och laga brister på Alingsåsvägen mellan Alafors och Sjövik.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2020/08/v3320-alingsacc8asvacc88gen-1a-scaled.jpg

Trafikverket utförde ett enklare beläggningsunderhåll på Alingsåsvägen mellan Alafors och Sjövik så var det enligt en så kallad HP 27-metod. Det är ett beprövat koncept som används på mindre vägar runtom i landet för att ersätta bortnött material i överytan och reducera beläggningens åldrande.

– En lastbil kommer ut, vanligtvis på våren, och förseglar strängar på vägen. Det är att likna vid en plåsterlapp. Vid utförandet sker vältning och sopning för att minimera risk för stensläpp. Senare sker också efterstädning för att få en fullt fungerande köryta, förklarar Fredd Larsson på Trafikverket.

– I närtid efter utförandet finns det dock alltid en risk för stensläpp och blödande partier som det alltid skyltas för. Problemen är i regel övergående på relativt kort tid. Även om problemen är övergående så ser vi kontinuerligt över möjligheterna att kunna modifiera och förbättra det koncept som vi använder oss av, säger Fredd Larsson.

– Genom dessa åtgärder förlänger vi livslängden på det mindre vägnätet med 40-50 procent. Vägsträckan kommer naturligtvis att asfalteras om (fläckvis eller heltäckande) i framtiden för att reparera spår och djupare skador. Den typen av åtgärder prioriteras utefter rådande ekonomi, status och trafikbelastning på hela distriktet. I aktuellt fall ska förseglingsåtgärden ses som en uppehållande åtgärd för att hålla vägen i så bra skick som möjligt tills det sker. Vi hade naturligtvis önskat att det fanns betydligt mer pengar till underhåll av vägnätet, men vi får anpassa oss till rådande situation.

Kjell-Åke Larsson är av den bestämda uppfattningen att Alingsåsvägen borde prioriteras med tanke på dess belastning, inte minst av tunga fordon.

– Det är uppenbart att det finns bättre lösningar, se bara på E45 där det inte några problem. På Alingsåsvägen används dock ett billigare och sämre bindemedel vilket innebär en fara för trafikanterna. Blöt och polerad asfalt blir såphal, säger Kjell-Åke.

Fredd Larsson hävdar att Trafikverket tar sitt ansvar genom att sätta upp skyltar som varnar för stenskott och slirig vägbana.

– Trafikverket utför regelbundna inspektioner. Men om man som trafikant ändå upplever att skyltningen är bristfällig så rekommenderar jag att man kontaktar Trafikverket som är behjälpliga i ärendet.

Mer från allmänt

Ale och Lilla Edet backar i näringslivsranking 

På onsdagen presenterade Svenskt Näringsliv 2020 års kommunranking av det lokala företagsklimatet. Rankingen bygger på resultatet från den årliga enkätundersökning där drygt 33 000 företagare i…

Medborgarnära dialog om trygghet

Nödinge, Bohus och Surte var de orter som besöktes i torsdags. Idag (läs måndag) befinner sig delegationen i Älvängen, Alafors…

Padelbanan har öppnat

Det är en efterlängtad satsning i Ale som nu har blivit verklighet. På fredagsmorgonen slogs dörren upp och de första…

Sagie har gjort sitt avtryck

Tidigare har det uppförts två muralmålningar i Ale kommun, båda på Klöverstigarna i Nödinge. När det var dags att utse…


Senaste nytt

Orientering i toppklass

Vädergudarna hade vaknat på rätt sida i fredags när OK Alehof arrangerade SM-kvaltävlingen i orientering. – En fantastisk dag att…

Hela Edet bakar på lördag

Baktävlingen, som anordnas av volontärer, flyttar in i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler med stängda dörrar. – Med tanke på pandemin blir…

Ale och Lilla Edet backar i näringslivsranking 

På onsdagen presenterade Svenskt Näringsliv 2020 års kommunranking av det lokala företagsklimatet. Rankingen bygger på resultatet från den årliga enkätundersökning där drygt 33 000 företagare i…

Stekhett derby väntar

2016 var senast Ale IBF och Surte IS IBK ställdes mot varandra. Nu är det dags igen och lokaltidningen har…

Ny broförbindelse diskuteras

I Ale kommun pågår arbetet med en ny översiktsplan. Den ska i grova drag ange hur den fysiska samhällsutvecklingen är…

Bilar kan vi, men vägar?

Bilen är idag en självklarhet, inte minst för familjen som ska lämna, hämta, handla och hälsa på i sin omgivning.…

Medborgarnära dialog om trygghet

Nödinge, Bohus och Surte var de orter som besöktes i torsdags. Idag (läs måndag) befinner sig delegationen i Älvängen, Alafors…

Nytt bottennapp för LNIK

Förra helgen förlorade Lödöse Nygård sin första match för säsongen och det blev en rejäl sådan mot IK Rössö. Bortamatchen…

Skön trea för Nol

Efter 0–3-förlusten mot Jonsered i tisdag åkte Nol IK till Kode på lördagen där en viktig match väntade. Båda lagen…

Storförlust för AIF

Att påstå något annat än att Ahlafors IF svarat för en jämn insats i sin comeback i division två vore…