Kjell-Åke Larsson från Kilanda är kritisk till den metod som används för att lappa och laga brister på Alingsåsvägen mellan Alafors och Sjövik.
Kjell-Åke Larsson från Kilanda är kritisk till den metod som används för att lappa och laga brister på Alingsåsvägen mellan Alafors och Sjövik.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2020/08/v3320-alingsacc8asvacc88gen-1a-scaled.jpg

Bristfälligt underhåll av Alingsåsvägen

KILANDA. Kjell-Åke Larsson anser att det bindemedel som används för att laga väg 1968 är undermåligt.
Han har själv blivit vittne till ett flertal olyckor med bland annat motorcyklar inblandade.
– Det är rent livsfarligt att köra på Alingsåsvägen när arbetet utförts, säger Kjell-Åke till lokaltidningen.

Trafikverket utförde ett enklare beläggningsunderhåll på Alingsåsvägen mellan Alafors och Sjövik så var det enligt en så kallad HP 27-metod. Det är ett beprövat koncept som används på mindre vägar runtom i landet för att ersätta bortnött material i överytan och reducera beläggningens åldrande.

– En lastbil kommer ut, vanligtvis på våren, och förseglar strängar på vägen. Det är att likna vid en plåsterlapp. Vid utförandet sker vältning och sopning för att minimera risk för stensläpp. Senare sker också efterstädning för att få en fullt fungerande köryta, förklarar Fredd Larsson på Trafikverket.

– I närtid efter utförandet finns det dock alltid en risk för stensläpp och blödande partier som det alltid skyltas för. Problemen är i regel övergående på relativt kort tid. Även om problemen är övergående så ser vi kontinuerligt över möjligheterna att kunna modifiera och förbättra det koncept som vi använder oss av, säger Fredd Larsson.

– Genom dessa åtgärder förlänger vi livslängden på det mindre vägnätet med 40-50 procent. Vägsträckan kommer naturligtvis att asfalteras om (fläckvis eller heltäckande) i framtiden för att reparera spår och djupare skador. Den typen av åtgärder prioriteras utefter rådande ekonomi, status och trafikbelastning på hela distriktet. I aktuellt fall ska förseglingsåtgärden ses som en uppehållande åtgärd för att hålla vägen i så bra skick som möjligt tills det sker. Vi hade naturligtvis önskat att det fanns betydligt mer pengar till underhåll av vägnätet, men vi får anpassa oss till rådande situation.

Kjell-Åke Larsson är av den bestämda uppfattningen att Alingsåsvägen borde prioriteras med tanke på dess belastning, inte minst av tunga fordon.

– Det är uppenbart att det finns bättre lösningar, se bara på E45 där det inte några problem. På Alingsåsvägen används dock ett billigare och sämre bindemedel vilket innebär en fara för trafikanterna. Blöt och polerad asfalt blir såphal, säger Kjell-Åke.

Fredd Larsson hävdar att Trafikverket tar sitt ansvar genom att sätta upp skyltar som varnar för stenskott och slirig vägbana.

– Trafikverket utför regelbundna inspektioner. Men om man som trafikant ändå upplever att skyltningen är bristfällig så rekommenderar jag att man kontaktar Trafikverket som är behjälpliga i ärendet.

Mer från allmänt

Efterlängtad kiosköppning

Ett tecken på att sommaren står för dörren är när…

”Jag hittade spritflaskor överallt”

Att berätta om sitt liv är inte något som är…

Bil började brinna under färd

En bil började brinna i motorrummet under sin färd på…

Skolinspektionen ställer krav på Kronaskolan

Detta framgår i ett beslut från myndigheten efter att ha…

Senaste nytt

Tredje raka för AIF

Det ska noga understrykas att förutom de bärgade poängen bjöd…

Boulestallet är stället för seniorerna

När stallarna på Ström revs fick Boulestallet flytta till Göta.…

Ellbo Åkeri fortsätter utvecklas

Aningen förvånade, men inte desto mindre glada mottog Ellbo Åkeri…

Musikälskarnas egen borg

Krögarna Carl och Reneé Dahlberg brinner för musik. 2000-2013 var…

Efterlängtad kiosköppning

Ett tecken på att sommaren står för dörren är när…

Gångbana ska byggas i Surte

Infrastruktursavdelningen på Ale kommun kommer att bygga en gångbana på…

Svensk mästare för 13:e (!) gången

Det har varit en speciell säsong för Ellen Sjöberg, som…

”Jag hittade spritflaskor överallt”

Att berätta om sitt liv är inte något som är…

Bil började brinna under färd

En bil började brinna i motorrummet under sin färd på…

Strömsskolan slog nytt rekord

Majblommeförsäljningen tog sin början den 18 april och pågick till…

Slussplanerna i Lilla Edet tar form

Att den nya slussen i Lilla Edet ska byggas på…

Skolinspektionen ställer krav på Kronaskolan

Detta framgår i ett beslut från myndigheten efter att ha…

Hästar skrämdes på flykt – bara Malle kom hem

Malle och Molly var oskiljaktiga i både hagen och stallet…