ÄLVÄNGEN. Varför köpa en elcykel när man kan tillverka sin egen. Patrik Jonasson har en tvåhjuling som ingen annan.
– Mina tankar skenade iväg, men jag kan inte säga annat än att jag är nöjd med resultatet.
Att påstå att Patrik Jonasson är en kreativ och innovativ person är en underdrift i sammanhanget.
– Ända sedan barnsben har jag haft ett stort teknikintresse. Jag har förmodligen fått det bästa från två världar – min pappa höll på med grovarbeten, mamma stod för finsliret och pillet, berättar Patrik för lokaltidningen.
Även inom yrkeslivet är det i mångt och mycket problemlösning som gäller för Patrik Jonasson. Många minns honom från tiden på Axums Järn, senare Järnia i Älvängen, där han arbetade i 14 år, innan han gick vidare och tog anställning på Brogrens Industries.
– Jag är en nyfiken person, vill förstå hur saker och ting fungerar och gärna ge det en egen touch.
Vad var det som fick dig att bygga en elcykel?
– Eftersom jag är lat av min natur tar jag alltid bilen från bostaden till Brogrens. Det är inte särskilt lång, men eftersom det är en jobbig uppförsbacke så har det tagit emot att gå eller cykla. När någon sade till mig att köpa en elcykel så började tankarna skena iväg, skrattar Patrik.
Han började klura på sin kammare och sedan tog projektet fart. Det skulle bli ett antal timmar i verkstaden innan fordonet var klart.
– Jag vill inte riktigt att det ska synas att det är en elcykel. Av den anledningen bestämde jag mig för att gömma batteriet i något som kan liknas vid en oljetank. Den ursprungliga cykeln köpte jag på Blocket, berättar Patrik Jonasson och fortsätter:
– Delar har jag köpt både i Tyskland och i Holland, i Sverige har det dessvärre inte funnits så mycket att hämta.
Största utmaningen i projektet?
– Det var att få till batteriet så diskret som möjligt. Jag har gjort batteripaketet själv av lösa battericeller.
Vad har varit roligast?
– Det har varit själva resan till färdig produkt. För mig är det terapi att sitta på pallen i verkstaden och låta hjärnan komma igång. Sedan innebär ett sådant här projekt intressanta möten med andra människor. Jag har blivit vän med honom som hjälpte mig med pinstripningen av cykeln.
Vad har du fått för reaktioner?
– Det har varit många positiva kommentarer. Jag var inbjuden att närvara på fordonsmässan i Jönköping i våras, men den ställdes in. Däremot fick jag visa upp mitt bygge i samband med en livesändning så viss uppmärksamhet har den fått.
En inte oviktig detalj i sammanhanget, hur är den att cykla på?
– Jag har ju valt form före funktionalitet. Det finns exempelvis inga stänkskärmar. Cykeln tar mig till och från jobbet – det räcker för mig. Batteriet har jag bara laddat vid två tillfällen.
Vad blir ditt nästa projekt?
– Jag har en dröm om att bygga en Hot Rod, men det får nog vänta. Husrenovering står överst på önskelistan, men det kan även bli ett sidospår på vägen dit, avslutar Patrik Jonasson.