LÖDÖSE. Hittills har det kostat honom 700 000 kronor och ett otal antal arbetstimmar. Till våren ska Christer Nordesand premiärköra sin specialtillverkade drömhoj – Ghost Rider.
– Tänk att skicka in ettan på motorvägen och lägga 200 meter lakrits!
En motorfantasts våta dröm. Christer Nordesand gör det som bara stannar vid en tanke hos många. Det är ett imponerande bygge som pågår i garaget. Av den motorcykel som inhandlades på Blocket för drygt ett och ett halvt år sedan finns inte mycket kvar.
– Det är i grunden en Boss Hoss Super Sport 2009. Det finns inte så många av den sorten, cirka 30 i Sverige. Jag åkte upp till Stockholm och hämtade den när hustrun var i Spanien. Vad hon sa? Det tog två veckor innan hon pratade med mig, skrattar Christer.
Den som tror att det bara är detaljer som bytts ut har helt fel. Motorcykeln är totalt ombyggd, allt är specialtillverkat.
– Det är nytt elsystem och en ny motor och specialbygd tank med glasfiberkåpa som digitalt instrument skall sitta istället för analoga mätare som det var förut. Den gamla motorn sålde jag till en kille i Holland, som jag nu håller kontakt med via Facebook.
Vad fick dig att påbörja ett sådant här projekt?
– Jag har alltid varit intresserad av motorsport – racing och cross. Drivkraften är att få en hoj som ingen annan har. Detta blir en av de häftigaste i norden.
Vad återstår att fixa?
– Elsystemet samt programmera allt i digitala instrumentet med givarna så att allt visas riktigt. Jag måste även ordna till bromsarna, jag har en egen konstruktion för det.
Efter att ha tillbringat ett par timmar tillsammans med Christer Nordesand i hans garage förstår man vilket hantverk det är.
– Allt är special och måste modifieras för att passa. Det finns inte en skruv som jag inte har skruvat på. Jag har lärt mig mycket under resans gång. Mycket information har jag funnit på nätet, via Youtube och från folk som jag lärt känna i USA och Tyskland.
– Omöjligt finns inte i mitt ordförråd. Jag ser bara lösningar när det dyker upp ett problem. De som känner mig säger att jag är enveten…
Christer Nordesand dokumenterar projektet med bilder och filmklipp. Entusiasmen är påtaglig när hans tvåhjuling kommer på tal.
– Det blir inte bara en motorcykel för utställning utan tanken är att jag ska köra den.
Vad blir toppfarten?
– Den är tvåväxlad och gör 200 kilometer i timmen på ettan och teoretiskt 350 på tvåan.
Det lär synas och höras när Christer Nordesand kommer körandes med sitt egenbyggda vrålåk senare i vår.
Wärnå Racing i Bollebygd, Steven Wärnå, har byggt motorn. 421 cubic inc (6,9L) 572hk max varv 6500. Allt är byggt i high performance, race block i aluminium.
Wärnås egentillverkade topplock. Holley Sniper insprutnings förgasare med egen ECU. Airbrush Studio i Stockholm, Daniel Fahlström, har lackerat motorcykeln.