ÄLVÄNGEN. Ett projekt som dragit ut på tiden.
Nu återstår emellertid bara själva finliret innan renoveringen av Coop i Älvängen är helt klar.
– En framtidssäkrad butik med extra fokus på färskvaror, säger Krister Petersson.
Byggnadsställningar och tillfälliga lösningar är snart ett minne blott. Renoveringsarbetet på Coop går nu in i sin definitiva slutfas.
– Det känns underbart skönt att gå i mål. Orsakerna till att det blivit en lång och bitvis besvärlig resa är många, men nu ser vi framåt. All heder åt kunder och personal som levt i ett byggkaos under närmare ett år, säger Krister Petersson.
– Återstår bara lite finlir med innertak och inredningsdetaljer.
Hur har byggprojektet påverkat försäljningen?
– Tack och lov har vi haft trogna och tålmodiga kunder. Faktum är att vi ökat vår försäljning jämfört mot föregående år. Samtidigt är det svårt att veta hur siffrorna hade sett ut om vi kunnat begränsat byggtiden.
I och med ombyggnaden har Coop Älvängen utökat sin butiksyta med 400 kvadratmeter, affären har försetts med sex nya betalstationer och en bageridel som är ungefär dubbelt så stor.
– Jag vill också slå ett slag för vår nya förbutik med tillhörande café som togs i bruk efter påsk. Responsen har varit god och att vi kan erbjuda ett sortiment från vårt egna bageri uppskattas verkligen, säger Krister Petersson.
En annan nyhet finns på baksidan av butiken. I de så kallade hämtaskåpen laddas varor som kunderna beställer online.
– Konceptet är på stor frammarsch inom Coop och många butiker kommer att kunna erbjuda den här servicen innan årets slut. Efterfrågan är stor, inte minst i coronatider. All heder åt Ale kommuns tjänstemän som gjorde en snabb hantering av ärendet så att hämtaskåpen kunde komma på plats, säger projektledare Henrik Nylén från Butiksteknik AB.
Hämtaskåpen har både frys- och kylfunktion där varorna placeras i påsar.
– Tiderna för att hämta sina kassar i hämtaskåpen är begränsade till tidsfönster, förklarar Krister Petersson.
Nyligen stängde Netto sin butik i Älvängen, vad innebär det för er?
– Att vi får axla ett ännu större ansvar för ortens dagligvaruhandel. Vår absoluta ambition är att de som varit kunder på Netto ska känna sig välkomna och hemma i vår nyrenoverade och fräscha butik, avslutar Krister Petersson.