ÄLVÄNGEN. En global IT-attack tvingade flera företag världen över, däribland den svenska livsmedelsjätten Coop att stänga 800 butiker i landet. Kedjan uppger att det får stora ekonomiska konsekvenser, men flertalet butiker ska nu vara igång som vanligt igen.
– Den här helgen kommer vi aldrig att glömma, konstaterar Sari Laesker, butikschef på Coop Älvängen.
Det var under fredagen som Coop drabbades av stora IT-störningar som påverkade kassasystem i 800 butiker. Detta var en del av en större global händelse som riktats mot det amerikanska mjukvarubolaget Kaseya. Flera andra svenska och internationella företag har drabbats av samma händelse. Med ett fåtal undantag fick Coopbutikerna hålla stängt under lördagen. I Älvängen kunde man öppna på nytt under söndagen, men bara för kunder som installerat appen Scan & Pay.
– Vi är nära en lösning, mer än så kan jag inte säga. Kunder ombeds att följa oss på sociala medier där vi uppdaterar vad som händer, hälsar Sari Laesker.
För att kunna öppna sina butiker så skyndsamt som möjligt har Coop satsat stora resurser. Ett hundratal it-tekniker skickades ut till butiker runtom i landet för att få ordning på betalsystemen.
– Det är en komplicerad process där förutsättningarna ser olika ut för varje butik, men vi ser att aktiviteten med tekniker bär frukt. Vi har lyckats öppna ett flertal butiker där kassorna nu är igång och det ser ut att fortsätta rassla på, säger Taric Belqaid, presskontakt på Coop, till Sveriges Television.
Vilka ekonomiska konsekvenser attacken får för företaget är svårt att uppskatta, men det rör sig självklart om stora belopp. Det handlar dels om utebliven försäljning dels om färskvaror som måste kasseras.
– Det är klart, när vi får möjlighet att summera det här, att vi kommer att ha tappat enorma ekonomiska värden, men vårt fokus i det här läget har varit att lösa situationen och få igång våra butiker, säger vd Magnus Johansson, till SVT.
Den grupp som uppger sig ligga bakom attacken har begärt över 600 miljoner kronor för att återställa systemen.