ÄLVÄNGEN. Den första snön har fallit i norr och även på dessa breddgrader har vi fått vänja oss vid lägre temperaturer nattetid. Därmed börjar det bli dags att byta till vinterdäck, men när exakt detta ska ske är inte alltid tydligt. Det finns dock förhållningsregler och det är bra att vara ute i god tid.
Vintersäsongen närmar sig med raska steg och det är hög tid att rusta bilen inför vintern.
– Om du kommer för att byta däck samma dag som snön faller är du för sent ute. Då vill alla till en bilverkstad för att göra detsamma och det blir en anstormning som gör att man inte kan få tid direkt, säger Rickard Larsson på Bilxtra.
Enligt svensk lag är det krav på vinterdäck från den 1 december till 31 mars, men det är även tillåtet att byta till dubbade däck redan från den 1 oktober och behålla dessa till den 15 april. Perioden däremellan är det förbjudet med dubbade vinterdäck, men undantag får göras om det väntas vinterväglag som våren 2024 när snön dröjde sig kvar långt in på senvåren.
Många väntar med att byta till vinterdäck först när de ser snö, is eller frost på vägarna, vilket innebär att många byter från sommardäck när det redan är för sent. Ett enkelt tips för att undvika detta är att hålla koll på termometern. När temperaturen faller under nollan ökar risken för vinterväglag, exempelvis kan regn som fallit på backen på ett ögonblick övergå till blixthalka.
– Att byta vinterdäck i tid ökar både säkerheten i trafiken för såväl bilföraren som omgivningen, säger Rickard Larsson och fortsätter:
– Att använda samma däck över flera säsonger är vanligt, men såväl dubb som mönsterdjup slits med tiden. Minimumkravet på vinterdäcks mönsterdjup är 3 millimeter, men för att vara på den säkra sidan är rekommendationen att skaffa nya vinterdäck redan vid ett mönsterdjup på 5 millimeter.
Oavsett tid på året är det viktigt att regelbundet kolla lufttrycket och av extra vikt är det under vintern. Lägre temperaturer leder till ett lägre lufttryck. Detta påverkar framför allt däckens prestanda, men minskar även livslängden när slitage på mönsterdjup och dubbar fördelas felaktigt över däcket.
Det finns dubbfria däck som kan användas året runt kallade All-weather eller All Season, men dessa är dock inte att rekommendera för svenskt vinterväglag.
– All-weather-däck är godkända för användning på vintern, men har betydligt sämre egenskaper på isiga väglag än dedikerade vinterdäck. För oss som bor här är rekommendationen som alltid att ha två uppsättningar däck – en för sommaren och en för vintern, säger Rickard Larsson.
För vinterdäck rekommenderas antingen traditionella med dubbar eller friktionsdäck, som är särskilt framtagna för nordiskt klimat. För den som kör mestadels i storstäder och på landsvägar erbjuder nordiska dubbfria vinterdäck i regel bäst komfort och lägre rullmotstånd, vilket drar ned förbrukningen av el eller bensin/diesel. Vanliga dubbdäck har dock fortsatt bäst grepp på isiga underlag och kan vara att föredra för den som bor utanför storstäderna.
– När en uppsättning däck inte används ska de förvaras mörkt, svalt och luftigt för att bevara gummits egenskaper. De som inte har plats kan med fördel förvara däcken på ett däckhotell, säger Rickard Larsson.
Slutligen noteras att det från och med den 1 december i år är nya skärpta krav för användning av dubbfria vinterdäck. För att ett dubbfritt vinterdäck på bilar och släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo även fortsättningsvis ska räknas som vinterdäck, så ska det vara märkt med symbolen ”alptopp/snöflinga” – ett berg med tre toppar och snöflinga. Symbolen kan även i vissa sammanhang benämnas 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).
Det finns några fler datum du behöver komma ihåg, oavsett var du bor. Tänk på att övergången mellan sommar- och vinterväglag kan variera beroende på om du bor i norr eller söder.
1 oktober-15 april
Under den här perioden får du köra med vinterdäck – både dubbdäck och odubbade däck är tillåtna. Resten året får du inte köra med dubbdäck, om det inte råder vinterväglag.
16 april-30 september
Från 16 april till och med 30 september får du inte köra med dubbade vinterdäck – undantaget är om det är vinterväglag. Du får köra med odubbade vinterdäck, men det är farligt eftersom bromssträckan blir längre och väggreppet sämre än om du har sommardäck.
1 december-31 mars
Från 1 december till och med 31 mars måste du enligt lag köra med vinterdäck, om det är vinterväglag.