ÄLVÄNGEN. För att mäta elevers kunskaper, jämföra skolors resultat och därmed få en tydlig bild av landets grundskolor utförs nationella prov. En lokal enkät visar att eleverna upplever stress, men att det faktiskt ändå är okej. – Lärarna hjälper eleverna att förbereda sig inför proven i tid, vilket minskar stressen, säger biträdande rektor på Aroseniusskolan Marianne Alfredsson.
Just nu görs nationella prov över hela Sverige, men är det bästa sättet att bedöma kunskaper på? Hur ser Aroseniusskolan i Älvängen till att alla har samma möjligheter? Hur känner eleverna? De nationella proven är en central del av de svenska utbildningssystemet och något som påverkar på många sätt. Kunskaperna man har samlat på sig under hela grundskolan ska i årskurs nio bedömas under en kort tidsperiod. Tanken med proven är att alla elever ska få samma möjligheter att visa sina kunskaper och försäkra att utbildningen håller samma kvalitet över hela landet.
Spegel för skolväsenet
De nationella proven används inte bara till att mäta individers kunskaper. De fungerar även som en spegel för det svenska skolväsenet, eftersom ungdomar över hela landet har gjort samma prov kan man få en bild över hur väl utbildningen fungerar över Sverige. Om resultatet är bristande i ett visst område är det enklare att se och åtgärder kan vidtas.
Eftersom proven är standardiserade är det många elever som upplever att de inte kan visa sina kunskaper. Proven har fått mycket kritik eftersom de orsakar både stress och press på elever. Den oron kan även göra att eleven presterar sämre. Enligt enkäten är det fler elever som känner ångest än som känner sig förberedda inför proven.
– Jag är jättenervös inför proven, skriver en medverkande i enkäten.
Fångar inte hela bredden
De nationella proven kan inte heller fånga hela bredden av elevens förmåga, proven är fokuserade på att mäta kunskap och man kan därför inte visa alla sorters förmågor.
För att se till att alla elever har samma möjligheter att prestera bra har Aroseniusskolan vidtagit flera åtgärder.
– Lärarna har lagt ner mycket tid på att förbereda och planera inför proven, säger biträdande rektor Marianne Alfredsson.
Sammanfattningsvis har nationella prov flera fördelar och nackdelar, men är en viktig del av det svenska utbildningssystemet.
– Resultatet väger in på slutbetygen, men lärarna tar även hänsyn till elevernas arbete under lektionstid, säger Niklas Danielsson ansvarig lärare.
TEXT OCH BILD: LILY ANDERSSON MATILDA KARLEN
Praoelever
Nationella prov är standardiserade prov i skolan som utförs i årskurs 3, 6 och 9. De nationella proven finns för att stödja betygsättningen och jämföra nivån mellan Sveriges skolor.
Syftet med provet är att alla elever ska få samma möjligheter och förutsättningar att visa sina kunskaper.
Vecka 46, 2024, gjordes en enkätundersökning bland årskurs 9 på Aroseniusskolan, vilket visade att det är endast ca 20% av eleverna som känner sig helt förberedda.
59% visar att det är stressigt men ändå helt okej. 61 av 175 i årskurs 9 svarade på enkäten.