NYGÅRD. Företaget Ecochain vill anlägga en deponi av jord- och schaktmassor i Båljan.
Om planerna verkställs innebär det att de tunga transporterna ökar avsevärt under den tioårsperiod som verksamheten föreslås ska pågå.
Nyligen hölls ett samrådsmöte i Alegården där många kritiska röster hördes.
Inte bara deponi utan även krossning och sortering av material lämpliga för deponins konstruktion, exempelvis berg, betong, asfalt och liknande material, är tänkt att ske på den utpekade platsen i Båljan, som är beläget mellan Nygård och Göta. Enligt uppgift ska Ecochain kunna presentera ett färdigt förslag nästa sommar.
På samrådsmötet i Alegården, som hölls onsdagen före påsk, berättade företaget kortfattat om deponin och uppehöll sig främst kring miljöaspekterna och framtida bullernivåer kring deponin.
– Mötesdeltagarnas frågor kom emellertid främst att handla om alla tunga transporter som kommer att framföras på väg 1993, väg 2000 och väg 1996. Det är i princip samma sträckning som var utsatt för tunga transporter under en tioårsperiod när bland annat järnvägstunneln i Nygård byggdes, förklarar Lars Ivarsbo, centerpartistisk politiker som fanns med på mötet.
– Nu riskerar dessa invånare att återigen drabbas av en extremt besvärande trafiksituation. De aktuella vägarna som föreslås tas i anspråk är dessutom smala och dåliga och inte alls dimensionerade för den här typen av trafik. Vi pratar om fullvuxna dubbelekipage, det vill säga tung lastbil, tungt släp, säger Ivarsbo.