GÖTEBORG. Sam Alfaro och Patrik Berggren ska göra det lättare för företag att hitta lämpliga kandidater till sina lediga tjänster.Duon har nu tagit fram appen ”Peopl” som matchar arbetsgivare och arbetstagare.
– Vi siktar på att gå globalt, säger Sam från Nödinge.
Idén föddes för ett och ett halvt år sedan. Sam Alfaros sambo kläckte då idén om att det borde finnas en app där företag enkelt kan hitta kandidater till sina lediga tjänster.
– Jag och Patrik tyckte att det var en briljant idé och vi kände att vi kunde göra något av det, säger Sam.
– Vi hade gjort några hobbyprojekt tidigare, men nu kände vi att vi ville göra något mer seriöst som också når en större marknad, fortsätter Patrik.
Båda medger att de själva har upplevt att det är svårt att hitta nya jobb då man ofta får gå in och registrera sig på företagens privata plattformar.
– Vi såg en stor potential i den här idén utifrån våra egna erfarenheter av att komma in på arbetsmarknaden. Jag är självlärd designer som saknar utbildning och jag har fått slita för att få komma på arbetsintervjuer. Det är svårt komma i kontakt med rätt arbetsgivare och få jobb, säger Sam.
Efter flera månader med hårt slit kunde de i december lansera sin nya app ”Peopl”.
– Det var en skön känsla. Ingen visste om vad vi gjorde. Vi hade inte ens berättat det för våra vänner och nu fick vi äntligen göra det, säger Patrik.
– Ibland kändes det som att vi inte kom någonstans och då var det tungt, men till slut var vi redo att lansera appen och det var en magisk känsla, tillägger Sam.
I appen finns en öppen platsbank där företagen enkelt kan hitta lämpliga kandidater.
– Vi är unika med att ha en öppen platsbank och att företagen själva kan gå in och hitta kandidater. Vi vill skapa en öppen kanal för både företag och rekryterare. De flesta rekryteringsföretagen som i dag hittar kandidater i sitt nätverk tar väldigt bra betalt, det vill vi ändra på. Vi har lyft fram bild och video i appen där man kan spela in sig själv under 60 sekunder för att öka sina chanser till jobb och vara mer attraktiv för företagen, säger Sam.
– Den främsta jämförelsen med oss är LinkedIn, men det är ett helt annat socialt nätverk. Vi kör enbart rekrytering och digital matchning, fortsätter Patrik.
Sam och Patrik har hittills lagt mest fokus på tre branscher i sin app: daglig varuhandel, logistik och restaurang.
– Först var tanken att vi skulle ha alla de stora yrkesgrupperna, men inom vård och omsorg samt skola finns det pooler som de använder och det blir svårt för oss att komma in där. Vi håller just nu på att ta fram ytterligare några smarta funktioner för att bland annat kunna bevaka yrken och skicka kandidatförslag till företagen, säger Patrik.
Hur kom ni fram till namnet?
– Det var en lång och jobbig process. Vi skrev ut ett A4-papper med 200 olika förslag och krympte det till slut till tio. Efter fyra månader kom vi fram till ”Peopl”, berättar Sam.
Varje dag ökar antalet användare av appen. Det är gratis för arbetstagarna, men för företagen kommer det att vara en prenumeration.
– Vem som helst kan använda vår app. Man behöver inte vara i behov av ett jobb för stunden, utan det går lika bra att vara med även om man har ett jobb, säger Patrik.
– Det finns statistik som säger att många är kan tänka sig att byta jobb och då är det bra om man använder vår app, fortsätter Sam.
Vad hoppas ni händer framöver?
– Vi siktar på att gå globalt. Först ska vi etablera oss i Sverige, därefter Europa innan vi lanserar globalt, avslutar Sam.