ÄLVÄNGEN. Till följd av coronapandemin har e-handeln hos ICA Supermarket i Älvängen nått nya höjder. Butiken har anställt mer personal som enbart arbetar med att leverera varor till kunderna som handlar via nätet.
– Det har exploderat, säger ICA-handlaren Jonathan Kärrholm.
För cirka ett och ett halvt år sedan inledde ICA Supermarket i Älvängen sin satsning på e-handeln.
– Vi kände att det fanns en stor efterfråga av att handla på nätet och vi är i dag den enda butiken i Ale som kan erbjuda detta, säger Jonathan Kärrholm.
Efter en förhållandevis lugn start förändrades allt i mars. När coronapandemin bröt ut i Sverige märkte Jonathan och hans kollegor en stor ökning över en dag.
– Det har exploderat och efterfrågan är i dag större än vad vi kan möta upp. Från att vi började för ett och ett halvt år sedan har vi en ökning på mellan 300 till 400 procent. Nya kunder har börjat använda vår e-handel, berättar Jonathan och fortsätter:
– Det är många butiker som startade sin e-handel när pandemin drog igång och de har haft en kort startsträcka. Därför känns det bra att vi hade varit igång en tid och var hyfsat förberedda för det här.
En annan utmaning, enligt Jonathan, är att e-handeln ska vara lönsam.
– Det är ingen butik som hittills har lyckats göra det på ett bra sätt. Spontanhandlingen är inte lika stor på nätet som i butiken, men vi försöker hitta vårt sätt och det är många som kompletterar e-handeln med att ta en runda i butiken, säger han.
Kunderna som handlar via nätet kan inom några dagar antingen hämta sina varor utanför butiken eller få dem levererade till sitt hem.
– Vi har en lösning där vi ställer varorna utanför butiken så att kunderna inte behöver komma in i dessa tider, säger Jonathan Kärrholm och fortsätter:
– Cirka 90 procent av varorna som vi har i butiken går att handla via nätet. Det finns några produkter som inte är godkända för e-handel, berättar Jonathan.
I dag har ICA Supermarket cirka 300 kunder i veckan som handlar via nätet och för att klara det ökade trycket har man anställt fem personer som enbart arbetar med att förbereda och leverera varorna.
– Vi tror att e-handeln är här för att stanna och det kommer att vara ett fortsatt hårt tryck även när pandemin är över. I dag ser vi att det är en ny målgrupp av våra kunder som handlar på nätet, de äldre, och vår satsning kommer därför att fortsätta, säger Jonathan Kärrholm.