– År 2020 ägdes 33 procent av alla nyregistrerade elbilar av privatpersoner, eller var privatleasade. För år 2022 är motsvarande siffra 51 procent, säger Magnus Nyström, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Siffror från SCB visar att det under 2022 nyregistrerades nästan fyra gånger så många fler elbilar i Ale kommun jämfört med 2020. Även i Lilla Edet har utvecklingen varit dramatisk, vilket även bilhandlarna vittnar om.
– 96 procent av alla nya Volvos vi säljer är elektrifierade på ett eller annat sätt. Det betyder inte att det alltid är en renodlad elbil, utan kan vara en form av hybrid. Så det är påväg åt det hållet, säger Dan Stendahl, marknadschef på Stendahls Bil.
Av bilarna i Ale som nyregistrerades förra året var renodlade elbilar solklart populärast.
–Alla köper absolut inte elbil men det ökar precis hela tiden och kommer öka ytterligare. Lagar och annat tyder på att om 10-15 år så kommer alla köra elbil, berättar Dan Stendahl och fortsätter:
– Volvo räknar med att den största övergången kommer ske 2026.
Att det skulle ske just då, baseras på tidigare tendenser från andra områden – där man ser ett mönster i människors inställning till förändringar.
– Det är en mognadsgrad. De som var tidiga på det hade kanske redan elbil för sex till sju år sedan. Nu kommer de som inte har varit jätteintresserade men som insett att det är en bra grej. Därefter blir det standard.
Även om branschen stormar mot dagen då elbilar är standard – så är läget inte riktigt så än. Frågan om vad som ska driva bilen framåt delar fortfarande bilisterna i två läger.
– Det finns givetvis skeptiker till elbilar men när man väl har haft en och insett att det fungerar i vardagen så kommer det vara väldigt svårt att gå tillbaka till en bränslemotor, säger Dan.