I ett rum på Kronaskolan sitter Isabelle från tredjeklass tillsammans med pedagogen Linda Bergfelt. Det är dags för dagens lektion och på schemat står bland annat högläsning.
De är dock inte ensamma. Linda öppnar dörren till ett närliggande rum och ut kliver fyraårige Elvis.
– Det är viktigt att han vilar mellan varje pass. Jag som hundförare för Elvis talan och det är upp till mig att se när han är trött. Jag får heller inte lämna Elvis ensam med någon elev och det är viktigt att jag alltid har honom kopplad till en början, säger Linda.
Elvis är en certifierad skolhund och tillsammans med Linda Bergfelt bildar de Kronaskolans skolhundsteam som hjälper elever att hitta lusten att lära. Det kan vara alltifrån högläsning till matematik.
– När eleverna läser ligger Elvis bredvid med huvudet i deras knä. Det inbringar ett lugn och ökar därmed motivationen. Det blir inte lika kravfyllt som när man sitter i klassrummet med andra, säger Linda.
Isabelle har träffat Elvis frekvent i nästan två år och det har hjälpt henne mycket.
– I början var jag ganska nervös, men det släppte snabbt. Elvis är världens bästa hund och han kan inte göra något fel. När jag kommer hit viftar han på svansen och lägger sig i mitt knä. Jag tycker det är lättare att läsa för Elvis än för andra människor. Alla barn borde få umgås med en hund, säger hon.
Linda tillägger:
– Oxytocin utsöndras när man umgås med ett djur. Man blir lycklig både under och efter mötet.
De ställer upp ett hjul med siffror framför Elvis. Han sätter sig ner och slår med tassen så att hjulet börjar snurra.
– Det här tycker han är väldigt roligt. Eleverna får därefter räkna siffrorna och på så sätt utvecklar de sina matematiska kunskaper, säger Linda.
Det krävs en hel del för att en hund ska få arbeta med skolelever.
– Hunden och föraren måste genomgå flera tester. Om vi ska få arbeta med barn krävs det att hunden kan hantera mycket rörelse utan att bli stressad. Vi har även tagit fram en riskanalys där vi går igenom allt möjligt som kan hända. Därefter ansöker vi om tillstånd hos Länsstyrelsen och vårdnadshavare informeras om att en hund arbetar på skolan, berättar Linda.
Under samtalet är det två stora bruna ögon som ständigt iakttar henne.
– Vi har ett fint samspel, men det är också viktigt att Elvis kan ha kontakt med en tredje person. Under det här läsåret har samtliga klasser från förskoleklass till årskurs tre fått besöka oss vid ett tillfälle. Detta för att alla elever ska ha fått möjligheten att träffa och lära känna Elvis, säger Linda.
Efter en timme är det dags för Elvis att återvända till sitt vilorum för att samla kraft.
– Jag har världens bästa arbetskamrat och det är fantastiskt att se elevernas framsteg tillsammans med honom, avslutar Linda.
Bilder: Jessica Lindén.