ALAFORS. Adam Raouadi tycker att det är värt att pendla en och en halv timme från Majorna till Älvgymnasiet varje dag.
– Det här är en jävligt bra skola, jag är jättenöjd.
Han tillhör den första årskullen som nu läser nationella program på Älvgymnasiet. Att han hittade skolan var en slump. Han kom först in på Västsvenska gymnasiet på Hisingen, men tänkte att det nog inte var där han skulle få kompisar. Adam kör epa och visste att många i Ale också gör det. Därför valde han Älvgymnasiet istället.
– Jag kände ingen när jag började, men man hittar sina nära fort här, det är en så liten skola.
Han läser Bygg och anläggning och har siktet inställt på att först bli snickare. Sedan vill han läsa vidare på universitetet och bli driftchef – den som basar över stora byggprojekt.
En anledning till varför Adam trivs är att Älvgymnasiet är litet. Här går hittills bara 135 elever.
– Det är familjärt, man kommer nära lärarna fort och de är omtänksamma. Ingen går bara förbi. Jag har aldrig tidigare haft en rektor som bryr sig och stannar och säger tjena i korridoren.
Skolan har verkstäder i Nol där Adams klass just nu lär sig grunderna i snickarhantverket. När de är redo kommer de att ha praktik en dag i veckan.
– Om man sköter sig på praktiken kanske man får sommarjobb eller jobb efter examen, säger han.
Älvgymnasiet erbjuder en rad introduktionsprogram. De består av både lärare och elever från före detta Ale gymnasium i Älvängen. På introduktionsprogrammen kan elever läsa upp betyg från grundskolan, kombinera studier med praktik eller få en praktisk yrkesutbildning. Från och med denna höst erbjuds nu också fyra nationella program. Ett av dem är Barn och fritid där Gabriella Säll är lärare. De som läser det programmet kan gå direkt till ett arbete som barnskötare i förskolan.
– Det är roligt eftersom det här yrket kommer bli deras framtida arbete, det gör att de är motiverade att lära sig.
Eleverna på barn- och fritidsprogrammet kommer inte ha svårigheter att få jobb. Det finns ett stort behov av utbildade barnskötare. I programmet ingår mycket praktik som skolan försöker förlägga så nära elevens bostad som möjligt.
– Vår utbildning skapar en brygga mellan teori och arbetsliv. När eleverna får prova på sitt framtida yrke växer deras ansvarstagande. De blir också mer motiverade att slutföra sina studier.
Gabriella lyfter precis som Adam fram relationen mellan skolans personal och elever. Att Älvgymnasiet utgör ett litet sammanhang och att man snabbt lär känna varandra.
– Jag tror att det är vår grund att stå på. Om det händer något har vi varandra nära. Det är viktigt att vi är där och skapar relationer, att vi inte bara är lärare i klassrummen.
Hennes kollega, matteläraren Stefan Tippmann, håller med. Han lyfter också fram den personal som jobbar med elevhälsa. De är förhållandevis många räknat per elev och det tycker han gör Älvgymnasiet till en bra skola. Till nästa höst hoppas han att fler elever söker hit.
– Om jag sätter mig in i en ung persons perspektiv kan jag tänka mig att det låter spännande att åka in till Göteborg för att läsa på ett gymnasium där. Men det är väldigt bra här på Älvgymnasiet i Alafors också. Bor man i Ale kommun är det ganska skönt att slippa pendla långt.
KARIN FINGAL
Nationella program
• Bygg och anläggning
• Industriteknik
• Barn och fritid
• Vård och omsorg
Introduktionsprogram
• Individuellt alternativ IMA (för elever som saknar fullständiga betyg från grundskolan)
• Yrkesintroduktion IMY: (praktiska utbildningar där elever också läser upp betyg från grundskolan)
– Barn och fritid
– Bygg och anläggning
– Industriteknik
– Vård och omsorg
• Språkintroduktion (för nyanlända, utbildning med mycket fokus på svenska)
Sökbara nationella program (från hösten 2026):
• Försäljning och service
• Ekonomi (möjligt välja till fotbollsprofil)
• Samhälle (möjligt välja till fotbollsprofil)