SURTE. Under nästan hela hösten har eleverna i Surteskolans klass 2B fått prova på rollen som författare. Resultatet blev sju barnböcker med både text och bilder.
– Det var svårt i början, men sen gick det lätt. Det gäller bara att komma på idén, säger eleven Frank när lokaltidningen hälsar på i klassrummet.
I den allmänna debatten är det stort fokus på barnens läs- och skrivförmåga i den svenska skolan. Hade de hälsat på hos eleverna i Surteskolans årskurs 2 hade ett större lugn brett ut sig. Inspirerade elever har under hösten skrivit och förverkligat helt egna barnböcker. Det finns en nästan smittsam glädje över prestationen i klassrummet och på frågan om författare kan vara ett framtida yrke hörs ett tydligt ja. Processen har varit genomtänkt och eleverna berättar om de olika stegen. Inje Ahmad är lärare och med elevernas hjälp berättar hon om metodiken.
– Vi började med en tankekarta, där ni fick skriva ner idéer på allt ni tänkte på. Målet var att hitta ett ämne till en bok för barn i åldern 3-7 år. Sedan berättade vi för varandra, skissade, skrev och målade. Det var en lång process. Böckerna skulle innehålla en inledning, handling och avslutning, förklarar Inje Ahmad.
Eleverna delades in i grupper, oftast om tre, vilket ställde krav på den viktigaste egenskapen och det som eleverna själva tyckte var det mest lärorika i projektet – konsten att samarbeta!
– Det är inte alltid så lätt, men vi hittade lösningar. Vi delade upp arbetet. Någon fick skriva och någon måla till exempel. Det gick bra, säger en av eleverna.
Att hitta ett ämne för boken var också en utmaning. Det är uppenbart att som åttaåring finns det mycket spännande i världen – men vad vill barn läsa om? Eleverna fick tänka till.
– Djur, skogen, rymden och lekland tycker alla barn är kul, säger Tage och visst var det ämnen som landade i böckerna, men hur målar man rymden?
– Det var jättesvårt, kommenterar Frank eftertänksamt.
Lärdomarna om att skriva en bok som fångar läsarnas intresse var tydliga efteråt. Det handlar om att skapa en känsla.
– Vi har lärt oss att använda beskrivande ord, att berätta hur det är på en plats. Att det är kallt eller varmt, mysigt eller mörkt. Det har ni blivit jätteduktiga på, utbrister Inje Ahmad.
Efter två månaders intensivt och fokuserat arbete var böckerna färdigskrivna, inplastade och klara. Det gick nästan att ta på stoltheten i klassrummet.
– Hoppas vi kommer med i tidningen nu!
Det gjorde ni!