SKEPPLANDA. En brygga mellan skolans elevhälsoteam och vårdcentralen. Det utgör grunden i det treåriga regionala projekt som tar sin början den här veckan.
– Förhoppningsvis blir detta en modell som vi kan sprida internt, men även till andra kommuner, säger Julia Widbom, utvecklingsledare inom social hållbarhet och folkhälsa i Ale kommun.
Sociala investeringar förbättrar barn förutsättningar att klara grundskolan med godkända betyg. Ju tidigare insatser sätts in, desto större är chansen att utvecklingen kan vändas rätt. Sedan 2015 har regionutvecklingsnämnden avsatt resurser, sociala investeringar, för att genom strategiska insatser främja barns och ungas utveckling och hälsa. Dessa sociala investeringsmedel (SIM) stödjer individer som riskerar att hamna i utanförskap. De investeringar som beviljas stöd ska bygga på samverkan mellan den enskilde, familjer, ansvariga myndigheter och civilsamhället.
– Om vi tidigt satsar på barn och unga och stärker vi deras förutsättningar att klara skolan, samtidigt som det bidrar till regional utveckling och samhällsnytta. Det är dock långa processer och långsiktiga satsningar som ger effekter först efter flera år, säger Kristina Jonäng (C), ordförande regionutvecklingsnämnden.
I årets utlysning har fyra kommuner i samverkan med regionala vårdaktörer tillsammans tilldelats drygt 13,5 miljoner kronor av regionutvecklingsnämnden. Ett av projekten som beviljats medel är Föräldrahälsa i Skepplanda.
– Föräldrar är bland de viktigaste personerna för sina barn, och om ens barn har det tufft eller inte mår bra kan det också påverka förälderns mående. För att kunna stötta både barn och föräldrar behöver vi jobba tillsammans mellan kommun och vårdcentral., säger Julia Widbom.
Syftet med projektet är att stärka den fysiska och psykiska hälsan hos föräldrar till barn i Skepplanda. Detta förväntas leda till att skolnärvaron ökar hos målgruppen, att fler elever går ut 6:e klass med godkända betyg och att fler elever klarar grundskolan och etablerar sig på arbetsmarknaden.
– Frånvaro kan bero på många olika saker. Enkelt uttryck så skapas en brygga mellan Garnvindeskolan och Alboskolan i det här fallet och oss på Skepplanda Läkarhus, förklarar psykolog Gustav Persson.
– Alla vårdnadshavare till barn som aktualiseras av elevhälsoteamet erbjuds en kontakt med vårdcentralen. I de fall föräldrarna svarar ja ringer jag upp och bjuder in till ett förutsättningslöst hälsosamtal, som sker med mig samt vår sjukgymnast Andrea Lundberg. Man träffar Andrea och mig var för sig. Något som är viktigt att poängtera är att vi inte förutsätter att man som förälder lider av ohälsa bara för att ens barn har det tufft i skolan. Det vi vill är bara att försöka se om vi kan hjälpa till om så skulle vara fallet.
Vad händer sedan?
– Tillsammans med föräldern kommer vi fram till om det behövs en insats av vården eller annan lämplig instans. Om så är fallet så upprättas en rehabplan som är individanpassad. Det övergripande syftet är att stärka föräldrarnas mående, som i sin tur ska leda till att de orkar stötta sina barn i större utsträckning, säger Gustav Persson och tillägger:
– De primära målen är att skolnärvaron ska öka och att fler ska klara målen i 6:e klass. Det är hela tiden barnet i fokus.