ALE. En ny yttre zon för trängselskatt kan införas – och drabba Ale kommun. Det föreslår Trafikverket i en studie om hur Västlänkens ökade kostnader ska finansieras.
– Jag blev bestört, arg och ledsen. Vi har inget med statens och stadens haveri att göra, säger kommunstyrelsens ordförande
i Ale, Henrik Fogelklou (M).
Trafikverkets förslag till ny nationell plan (2026-2037) för infrastruktursatsningar de kommande tolv åren är historiskt stor. Totalt ska 1200 miljarder kronor spenderas i underhåll av befintliga vägar och järnvägar samt nya dragningar. Här finns också nya slussar i Trollhättan och Lilla Edet med i paketet.
Mest uppmärksamhet fick ändå Trafikverkets studie om möjliga förändringar av trängselskatten i Göteborg. Ett alternativ är en ny zon som löper genom ytterområden och kranskommuner som Härryda, Mölndal, Lerum och Ale. Samtidigt föreslås att regeln om bara en avgift per timme tas bort. Förslagen skapade starka reaktioner hos Ales kommunalråd.
– Jag har inte hört ett ljud om detta, utan läste det i Göteborgs-Posten. Nu måste jag säkerställa att det inte finns vetskap om dessa förslag på någon annan nivå i organisationen. Jag är så klart orolig för att det här kan drabba alebor och vårt näringsliv. Samtidigt behöver vi få kunskap om var den exakta placeringen för en eventuell betalstation är tänkt, markerar Henrik Fogelklou.
Lika irriterad är oppositionsråd Dennis Ljunggren (S) som fick nys om nyheten genom ett radioinslag.
– Det är klart att jag reagerade. För det första över att de fortsätter att kalla det ”trängselskatt” när det i själva verket handlar om en finansieringslösning för statens misslyckande i Göteborg. Min känsla är ändå att det finns ett tydligt budskap från staden att varken förlänga perioden med trängselskatt eller att utvidga området. Det har varit fel från början. Den här satsning skulle ha bekostats av staten från början, säger Ljunggren.
Studien om alternativ finansiering av Västlänkens ökade kostnader diskuterades med kommunstyrelsen i Göteborg i förra veckan och stämningen var minst sagt upprörd även där.
– Jag blir förbannad, Det här är statens projekt, det är staten som bygger en järnvägsstation i vår stad. Då är det staten som ska betala, säger kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Jonas Attenius (S) till SVT.
Förutom en utvidgning föreslås också att trängselskatten förlängs till 2044. Staten ska också skjuta till ett anslag motsvarande den extra intäkten. Trafikverkets nya prognos för Västlänken är drygt 49 miljarder kronor – nästan dubbelt så mycket som de ursprungliga 25,7 miljarderna (prisnivå 2009).