Bengt Johansson har sålt husvagnar i 42 år och minns när kunderna kom in med pengarna i en påse.
– Ja, kontanter var ju den främsta betalningsmetoden förr. Det var alltid lite nervöst innan vi hade fått in pengarna på banken. Med tiden blev det vanligare med postväxlar och checkar. När bankerna och finansbolagen var med krävdes det och mycket mer administration än idag. Nu är själva köpprocessen betydligt enklare och det mesta löser sig med ett bank-id i telefonen, säger han.
Att registrera in en ny ägare till en såld husvagn eller husbil krävdes en tur till Transportstyrelsen i Göteborg. Väl där fick var det bara att ställa sig i kön.
– Det gör vi själva via nätet idag och det tar inte många sekunder. Säga vad man vill om den snabba tekniska utvecklingen, men den har underlättat många processer, säger Bengt.
Marknadsföring är ett annat område där Bengt Johansson har fått uppleva en stor förändring. Det har blivit lättare att nå fler, men också svårare att förstå.
– Förr räckte det med en radannons i Göteborgs-Posten. Idag är det google, Facebook och lokaltidningar som gäller. Det är ett större utbud av kanaler och många annonssäljare som ringer. Det var lättare när man bara hade en kontaktperson på GP, sen var det klart. Samtidigt når vi ju ut på en mycket större marknad idag, säger Bengt Johansson.