ALE. Fettisdagen innebär ett frossande i semlor. På flera håll i Ale laddar man upp rejält inför årets stora semmeldag.
– Vi har siktet inställt på 22 000 semlor varav butiken på Ale Torg kommer att få knappt 3 000, säger Anna Pennbrant, vd Cederleüfs & Svenheimers.
I år infaller fettisdagen den 16 februari. Under fettisdagen förra året åt 54 procent av svenska folket minst en semla. Svenska folket uppskattas njuta av ungefär sex miljoner semlor under dagen.
Semlan kallas inte sällan bageribranschens livboj efter den utmanande perioden efter jul och nyår. I år är liknelsen ännu mer aktuell då pandemin som pågått i snart ett år har slagit hårt mot bageribranschen.
– Semmelsäsongen är väldigt viktig för oss alla år. Vi är evigt tacksamma över att vi hann klart semmelsäsongen 2020 innan pandemin slog till, det gjorde att vi klarade resten av året förhållandevis bra. Nu är det tur att säsongen är här igen, för vi ser en fortsatt minskad försäljning om vi jämför med förra året, även på Ale Torg. Men tack vare semlorna så ser inte tappet ut att bli riktigt lika stort i januari och februari som november och december, säger Anna Pennbrant.
Hur många semlor säljer ni under säsongen?
– Totalt förra året sålde vi cirka 105 000 semlor. Ale Torg sålde 11 703. Säsongen pågår för oss från annandag jul till påskafton, med den absoluta toppen i samband med semmeldagen.
För Coop i Älvängen har semlan varit en storsäljare allt sedan begynnelsen. Fjolårets säsong resulterade i cirka 18 000 sålda semlor.
– Det plockas otroligt många semlor i butiken varje dag vid den här tiden på året. Till fettisdagen bunkrar vi upp med 3000-3500 bullar och de som inte går åt tar vi vara på och gör skorpor av, säger Johnny Angelbrant.
Är det den klassiska semlan som dominerar?
– Ja, utan tvekan är det så. Därutöver har vi fyra andra varianter – vaniljsemla, nutellasemla, wienersemla samt en gluten- och laktosfri semla, avslutar Johnny Angelbrant.