ALE. Enligt svensk lag ska alla enkelt avhjälpta hinder i publika lokaler och på allmänna platser åtgärdas. Sedan en tid tillbaka har en ny webb-app bidragit till att frågan lyfts ytterligare.
– Vi ser att det redan har gett frukt, säger Gunilla Wallengren, ordförande i Ale DHR.
Exempel på ett enkelt avhjälpt hinder kan vara en hög tröskel eller en för tung dörr – ett hinder som ett eller annat sätt inte gör platsen tillgänglig för alla.
I maj meddelade regeringen att man givit Boverket i uppdrag att genomföra en informationssats om enkelt avhjälpta hinder, med syftet att öka kommuners och andra aktörers kunskap om hur dessa hinder effektivt kan avhjälpas.
– Tillgängligheten i allmänna miljöer behöver stärkas och kommunerna bär ett stort ansvar i det arbetet, sa Camilla Waltersson Grönvall, socialtjänstminister, i ett pressmeddelande från regeringen som gick ut i maj.
Hon fortsatte:
– Det är en viktig åtgärd för att Sverige ska kunna uppnå det långsiktiga målet om att uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning.
Ale DHR har sedan länge kämpat med att påtala Ale kommun om enkelt avhjälpta hinder som finns runt om i kommunen. I år har DHR:s riksorganisation introducerat webb-appen ”bortmedhindret.se”, en sida där vem som helst kan anmäla ett enkelt avhjälpt hinder. Anmälningarna skickas sedan in till riksorganisationen som därefter informerar den berörda kommunen eller Trafikverket.
– Vi har gjort över 300 anmälningar och i dagsläget är vi den DHR-förening som har rapporterat in flest enkelt avhjälpta hinder sedan appen togs i bruk, säger Gunilla Wallengren.
Hon berättar att tack vare appen blir det enklare för invånarna att underrätta kommunen och hon ser redan att den haft stor effekt.
– Tidigare har vi mejlat kommunen och då har det har inte riktigt varit någon som har tagit ansvaret för detta. Istället har vi blivit hänvisade till att på egen hand ta kontakt med fastighetsägarna. Men kommunerna har ett tillsynsansvar, de ska uppmärksamma fastighetsägarna på att de har skyldighet att åtgärda dessa hinder, säger Gunilla.
Hon berättar att föreningens mejl till sällan lett till ett tillsynsärende. Annat är det nu med appen, där hon upplever att det har blivit ett annat tryck på kommunerna.
– Vi har märkt att kommunen blivit mer uppmärksamma på att de har en tillsynskyldighet och att de börjat hantera de här sakerna. De dryga 300 anmälningar som vi har gjort via appen har genererat i 100 tillsynsärenden. Vi ser att det redan har gett frukt och vi har även fått till oss diverse saker som blivit åtgärdade. Vi tror inte att det kommer ske några under där allt fixas på en gång, men det viktiga är att vi belyser frågan och att det uppmärksammas, säger hon.