Det är en nyfiken och glad 70-åring som lokaltidningen möter upp utanför Byggmässan i Prioritet Serneke Arena. Göran Andrésen bor sedan en lång tid tillbaka i Lilla Edet och har arbetat med maskiner sedan han var 17 år.
– Först började jag som springpojke, sedan blev det reservdelar hos Lantmännen.
1975 började han sälja traktorer och maskiner i Uddevalla och nu han försöker beskriva utvecklingen han varit med om.
– Jag har jobbat mycket inom lantbruket och där har det tekniskt hänt väldigt mycket med mekaniseringen. Förr kunde det vara många mindre gårdar i en liten ort. Idag är det kanske fem stora gårdar på samma ort, förklarar han.
För honom har drivkraften alltid varit alla möten med människor – kontakten med kunderna.
– Jag har haft roligt hela tiden och har lika roligt idag. För mig handlar det inte om att tjäna pengar eller kränga grejer, utan det är människorna som är det primära. Det har alltid handlat om att möta människor.
Det är det fantastiska och med många har man relationen kvar. Det är det som är driver mig.
För ett antal år sedan sålde Göran sitt företag ”Andrésen Maskin”. Han var sedan kvar som konsult åt företaget innan han till slut gick i pension förra året.
– Då ville jag ha något att göra tre dagar i veckan. Elmaskinerna var nya på marknaden och jag såg det som en liten utmaning, säger han.
Likväl som att elbilar blir allt vanligare så håller även maskinerna på att elektrifieras. Göran fick höra att en italiensk fabrik börjat tillverka helt elektriska teleskoplastare och numera försöker han som återförsäljare sälja in framtidens maskiner i Sverige. Allt sker genom hans företag Lilla Edet Maskinkonsult AB.
– Jag säljer i västra Sverige och upp till Karlstad. Sedan har jag medarbetare som säljer i övriga Sverige. Vi har inga mellanhänder utan vi säljer direkt åt importören.
Utanför mässan visar Göran upp en av modellerna.
– Det är en lastmaskin med teleskop och maskinen drivs till 100 procent av el. Det finns fyra modeller, som når från 6 meter till 17 meter. Den har funnits på marknaden i 20 år som dieseldriven och som eldriven i tre år. Jag började sälja den ifjol, förklarar han.
Han berättar att man kan klara sig en hel arbetsdag på en full laddning, beroende på hur man kör och storleken på batteriet som kunden väljer.
Hur lång tid tar det att ladda den?
– Med snabb-laddare tar det 3,5 timme. Eller så kan man ladda utan snabb-laddare i 13 timmar, då kan man ladda under natten. Men det beror på hur man kör, blir det intensivt en hel dag kan man behöva snabb-ladda under rasten. Det är precis som om man har en elbil – man får man planera lite – men det är inga konstigheter.
Finns det några nackdelar med att den går på el?
– Det skulle kunna vara att den går saktare på vägen, de mindre modellerna går i 15 km/h. De större modellerna går i 25 km/h. Men det är ingen vägmaskin utan ska ju vara på en arbetsplats, säger han och fortsätter:
– Nu är det ju inte antingen eller. Det här är ett komplement som kommer bli allt vanligare. Det ena tar inte bort det andra. Dieselmotorer har blivit mycket renare, men i miljöer där man ska köra inomhus, på byggen eller på en gård när man befinner sig i en inomhusmiljö – så är el bra. Då är maskinen tyst och släpper inte ifrån sig avgaser. Det blir allt hårdare miljökrav vid byggen i storstäderna och i industrin. Ibland finns det krav på mängden utsläpp som tillåts.