ÄLVÄNGEN. Ett lokalt samarbete som har givit frukt.
Bryggarn är namnet på ett nytt surdegsbröd som framställts av Coop med öl från Ahlafors Bryggerier.
– Vi har även haft en tredje part involverad i projektet i Christian Kjellberg på Nordisk Rörmärkning som hjälpt oss med schablontrycket, säger bagare Johnny Angelbrant.
För några år sedan togs ett särskilt julbröd fram baserat på dryck från Ahlafors Bryggerier. Sedan har samarbetet tagit en paus – fram till nu.
– Vi har tagit ett helt nytt bageri i bruk vilket ger oss utökade möjligheter. Då blev det också läge att ta upp tråden med Ahlafors Bryggerier, säger Johnny Angelbrant.
Totalt testades 6-7 olika varianter innan det färdiga brödet var klart. Som ingrediens i Bryggan används Ahlafors Ale.
– Det är ett öl som gifter sig med surdegen, säger Johnny Angelbrant.
Niklas Wallström, ordförande i Ahlafors Bryggerier, och bryggare Jarrad Harrington besökte Coop på fredagsförmiddagen för att få sig ett smakprov av det nya surdegsbrödet.
– Jättegott! Nu har jag fått ett nytt favoritbröd, säger Jarrad.
– Att vi kan sprida vårt varumärke och nå ut till en ny kundgrupp är något vi är stolta över, säger Niklas Wallström.
Om det inte varit för coronapandemin skulle Coop arrangerat en happening i butiken, men det får vänta.
– Vi får hoppas att kunderna vågar prova Bryggarn ändå. Stenugnsbakat surdegsbröd generellt är väldigt uppskattat och försäljningen ökar för varje år, avslutar Johnny Angelbrant.