NOL. Utbildad byggnadsingenjör som istället blev affärsinnehavare. Peter Azad driver Ales två båda Tempobutiker – i Skepplanda och Nol.
– Det gäller att ha den bästa servicen, använda rätt nycklar för att behålla och samtidigt få nya kunder.
Peter Azad var bara sex år när familjen flydde kriget i Iran, som via Österrike senare tog sig vidare till Linköping.
– Vi kom till Skepplanda när jag skulle börja i fjärdeklass. Vi var den första invandrarfamiljen på orten, berättar Peter.
I Iran drev Peters pappa ett företag i paritet med NCC vilket gjorde att sonen snabbt fick upp intresset för att köra grävmaskin, dumpers och liknande.
– Jag utbildade mig till byggnadsingenjör och tog en master på Chalmers.
Arbetslivet har dock kommit att gå i en annan riktning för Peter Azad. När Albotorget höll på att utarmas, den ena butiken efter den andra lades ner, så gjorde familjen Azad sitt bästa för att förhindra en total centralisering.
– När jag gick i skolan hade jag en lärare vid namn Jan Lignell. Han blev en förebild, en riktig eldsjäl som alltid kämpade för Skepplanda samhälle. Så har det blivit för mig också.
Parallellt med sina studier var Peter med och drev en kombinerad godisoch spelbutik på Albotorget, som senare växte till att även bli ett internetcafé när blomsterbutiken stängde.
– Sedan kom en dag när pappa gick till den dåvarande matbutiken, som hette Matskeppet. Jag trodde han gick dit för att handla yoghurt, men det visade sig att han köpte butiken.
Nu firar Peter Azad tolv år som ägare till Tempo i Skepplanda och sedan två år tillbaka har han också Tempo Nol under sina vingar.
– Jag lärde känna de tidigare ägarna Marianne och Ingemar, två helt underbara människor. De sade: ”Antingen säljer vi till dig eller så lägger vi ner”. Det var bara att tacka för förtroendet och göra slag i saken.
Tempo Nol har genomgått ett rejält ansiktslyft invändigt, nästa steg blir att byta skyltar och måla om fasaden.
– Vi har fått en väldigt positiv respons från kunderna och det sporrar naturligtvis. Vi har precis samma motto här som i Skepplanda – vi ska ha rätt sortiment och den bästa servicen. Det gäller att anpassa sig efter nya kundgrupper då det är många yngre barnfamiljer som väljer att bosätta sig här. Man måste använda rätt nycklar för att behålla och samtidigt få nya kunder.
Under intervjun är det en äldre stamkund som kommer för att hämta sina packade varor vid butikens varuintag.
– Så har det varit sedan pandemin bröt ut. Vi har kunder som ringer in sina beställningar, så plockar vi ihop varorna. Antingen hämtar de matkassarna själva eller så kör vi hem dem. Det tar vi inget extra betalt för, säger Peter Azad.
Som ägare till två butiker gäller det för Peter Azad att strukturera arbetsveckorna. Det är mycket som ska hinnas med.
– Jag är inköpare, städare, chef och expedit om vartannat. Jobbet är oerhört varierande. Kundmötet är dock det jag tycker är allra roligast.