ALAFORS. Nu är det jul igen hos Ahlafors Bryggerier.
Ahlafors Julöl finns nu till försäljning i två olika varianter.
– Vi erbjuder en mörk folköl medan starkölen är aningen ljusare, säger ordförande Niklas Wallström.
Ahlafors Bryggerier håller fast vid de senaste årens tradition att ta fram ett nytt recept för sitt julöl. Årets brygd, som finns att köpa på fem lokala Systembolag, kan liknas vid en red ale.
– Ölet har lite sötma, lite beska och en kvarliggande mjuk chokladton. Den passar utmärkt att dricka hela den kalla årstiden, säger Niklas Wallström.
Folkölet som finns att köpa i dagligvaruhandeln, bland annat på Ica Kvantum i Nödinge och Coop i Älvängen, är av annan karaktär.
– Det är ett tyngre och kraftigare öl med rostade toner. En rejäl julporter som gör sig i kombination med mat, alltifrån grisfötter till äggost med hjortronsylt.
Det är bryggare Jarrad Harrington som är pappa till båda recepten. Det är också han som rosas för Ahlafors Bryggeriers nya lageröl – Artisan Lager.
– Ahlafors Artisan Lager har blivit en succé. Vi finns representerade på över 80 butiker i landet. Systembolaget hade en prognos på 1 300 flaskor i veckan, men för tillfället levererar vi närmare 2 000 flaskor, förklarar Niklas Wallström.
För den som är intresserad att ta sig en närmare titt på Ahlafors Bryggerier ges ett utmärkt tillfälle i samband med julmarknaden i Ahlafors Fabriker fredagen den 13 december.
– Då kommer vi att ha öppet hus och erbjuda besökarna ett litet smakprov av vårt julöl, avslutar Niklas Wallström.