MARIELUND. Gång- och Cykelbaneföreningen Skepplanda-Hålanda arbetar intensivt för att få till en gång- och cykelbana utmed länsväg 1978. Prioritet ett är etappen från busshållplatsen vid Färdsle till vändplatsen i Rapenskår.
– Det är allmänt känt att Hålandavägen är kommunens farligaste väg med mycket tung trafik, säger Jan Johansson, ordförande i interimsstyrelsen.
Behovet av en gång- och cykelväg mellan Skepplanda och Hålanda utmed länsväg 1978 har diskuterats i decennier och varit en återkommande punkt på dagordningen i samband med ortsutvecklingsmöten genom åren.
– Det är av största vikt att en gång- och cykelväg kommer till stånd. Den tunga trafiken har ökat väsentligt sedan vägen mellan Skepplanda och Gräfsnäs asfalterades, säger Yvonne Andersson.
Föreningen har hittills haft ett tiotal möten och successivt flyttat fram positionerna. Just nu håller man på att få till nyttjanderättsavtal med berörda markägare.
– I grunden är de flesta positiva och vi känner verkligen att vi jobbar i medvind. Det finns många krafter i bygdens som vill se en gång- och cykelväg på den aktuella sträckan, säger Johnny Hagberg.
På länsväg 1978 passerar över 2000 fordon per dygn. Hastigheten är satt till 70 kilometer i timmen, men det går ofta betydligt fortare än så.
– Det är fullständigt livsfarligt för oskyddade trafikanter att vistas på vägen. Det ska inte behöva ske en allvarlig olycka innan en gång- och cykelväg blir verklighet, säger Johnny Hagberg.
Föreningens förslag innebär att sträckan från Skepplanda till Hålanda bygdegård, totalt 9 kilometer, delas upp i tre etapper om vardera tre kilometer.
– Målsättningen är att GC-vägen skall anläggas längs med länsväg 1978 i möjligaste mån och förhoppningsvis utan att behöva passera länsvägen. Vi ser framför oss en grusad GC-väg som är tre meter bred, säger Jan Johansson.
Vad är kostnaden för projektet och hur ska finansieringen gå till?
– Kostnaden för en första provsträcka beräknas uppgå till drygt tre miljoner kronor. Föreningen har ansökt om ett investeringsbidrag från kommunen. Arbetet utför föreningen på egen hand, säger Jan Johansson.
Katarina Lagerkvist, enhetschef infrastruktur i Ale kommun, ger sin kommentar på en eventuell GC-bana mellan Skepplanda och Hålanda.
– I grunden är vi positiva till det engagemang som föreningen visar. Vi följer processen med stort intresse och hanterar nu den ansökan om investeringsbidrag som inkommit, så får vi se var det landar.
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade på sitt senaste möte att förvaltningen får i uppdrag att ta fram ett avtalsförslag med GC-baneföreningen Skepplanda-Hålanda. Avtalet ska reglera alla relevanta parametrar för utförandet. Det ska även innehålla ekonomiska bedömningar för både föreningen och kommunen.