ALAFORS. Årets första stora högtid står för dörren. På måndag släpper Ahlafors Bryggerier sitt påsköl.
– Det kanske är det bästa ölet jag gjort, säger bryggare Robert Lundblad.
Påskölet är en klassiker som har hängt med Ahlafors Bryggerier sedan begynnelsen. Årets upplaga skiljer sig dock en aning från tidigare brygder.
– Om man tittar i backspegeln så har Ahlafors Påsköl varit snarlik julölet. Den dryck vi tappat upp på flaska i år är en cross over, en stiltypisk brittisk pale ale med en touch av amerikansk humle och modern brittisk humle, säger Robert Lundblad och fortsätter:
– Smaken drar åt tall och kåda som ger ölet ett fräschare och pikantare intryck. Det är en jättefin maltbas som hänger kvar i gommen längre. Det är som att käka ett rostat bröd.
Färgen på Ahlafors Påskale är bärnstenslik och alkoholhalten uppgår till sex procent.
– Ölet är trevligt balanserat med en lagom sötma och beska, konstaterar Robert då han avnjuter en klunk av brygden.
Försäljningsstart sker 31 mars och innebär att försäljningsperioden blir drygt två veckor. Ett tiotal av de lokala Systembolagen kommer att saluföra produkten.
– Sedan finns den som beställningsvara på Systembolaget över hela landet, förklarar Robert Lundblad.
Är det fler nyheter på gång från Ahlafors Bryggerier?
– Ja, det sker lite av ett sortimentskifte på Systembolaget för vår del. I april släpper vi två nya ölsorter – dubbelipan ”Into the Deep”, som är en fruktbomb på 8,5 procent, samt Ahlafors Ljus Lager ett öl i tysk stil på 4,8 procent. Senare i vår släpper vi även en tjeckisk pilsner och en belgisk golden strong, säger Robert Lundblad.
Kommer smakbaren Rulleriet ha fortsatt öppet?
– Jajamän! Rulleriet välkomnar besökare hela våren i stort sett varannan helg. Poängteras bör att lokalen även går att abonnera för privata tillställningar, avslutar Robert Lundblad.