På sociala medier har en insamling startats till förmån för Cancerfonden där yrkesförare deltar, vilket Göteborgs-Posten var först med att berätta.
Dennis Eliszewski från Skepplanda såg då att en av hans kunder skänkte en krona per mil till Barncancerfonden och han ville inte vara sämre.
– Jag tyckte att en krona var för lite så i stället skänker jag två kronor per mil under november, berättar Dennis.
För varje mil som tre av Dennis kunder kör skänker han och hans fru Andrea två kronor till Barncancerfonden.
– Jag tror att de kommer att köra mellan 6-900 mil per bil under en månad. När november är slut rapporterar de till mig hur många mil de har kört och det blir några tusen kronor som kommer att skänkas, säger Dennis och fortsätter:
– Vi kan inte påverka hur mycket vi kommer att skänka. Det är i stället upp till våra kunder, vi utgår från hur mycket de har kört under en månad och skänker ett belopp utifrån det.
Varför gör ni det här?
– Inga barn ska behöva lida, vi har två egna barn som lyckligtvis inte har drabbats, men det är många andra barn som gör det och dem vill vi hjälpa. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
Dennis och hans fru, Andrea driver företaget Lastbilstillbehör Sverige AB som har sitt säte i Skepplanda. De har flera gånger skänkt pengar till välgörande ändamål. I oktober gick fem procent av hela deras försäljning till Bröstcancerfonden.
– 2012 anordnade vi en bilutställning på Heden och överskottet skänkte vi till Barncancerfonden. Jag planerar även att aktionerna ut en av mina produkter där summan också går till att bekämpa cancer, avslutar han.