ALVHEM. Kriser kommer och går konstaterar Bengt Johansson som nybliven 80-årsjubilar.
Han om någon vet efter 50 år som företagare.
– På något sätt har det alltid gått att göra affärer. Jag har sålt husvagnar när räntan har varit över 20%. Det brukar lösa sig om man har lite is i magen, säger han.
Näringslivet skakas av inflation, höjda räntor och höga energipriser. För en del företagare är detta den första riktiga ekonomiska krisen som står för dörren. Det talas om en stundande lågkonjunktur med mindre byggnation och en osäker arbetsmarknad. Bengt Johansson registrerade sin första firma 1972. Bengt Johanssons Bilverkstad AB skulle några år senare bli mer känd som återförsäljare av husvagnar.
– Det var mitt stora personliga intresse. Jag har alltid gillat campinglivet. Det är en rolig bransch och utvecklingen har varit fantastisk. Det är kul att blicka tillbaka. Vi sålde Cabby och en ny fin vagn kunde kosta 35-40 000 kronor i slutet på 70-talet. Motsvarande vagn idag kostar en halv miljon, berättar Bengt.
Idag är Bengts Husvagnar i Alvhem en institution och kunderna kommer från i princip hela landet. Idag är företaget återförsäljare för Hobbys husvagnar och säljer även nya husbilar från Elnagh och Malibu. Dyra kapitalvaror som naturligtvis kräver en stabil finansiering.
Vad händer då när räntan sticker?
– Det blir så klart en dyrare kostnad, men jag har sålt husvagnar när räntan har varit över 20%. Det brukar lösa sig om man har lite is i magen. När räntan låg på 2,95% var det fler som kunde köpa, men samtidigt har nya husvagnar och husbilar blivit betydligt dyrare. Nu gäller det också att kunna erbjuda begagnat om det blir lite sämre tider. Min erfarenhet är att det alltid går att göra affärer, oavsett konjunktur. Det är däremot lättare om du har lite pengar från början. Man behöver ha pengar för att tjäna pengar, åtminstone i den här branschen, säger Bengt.
Av alla kriser nämner han fastighetskrisen i början på 1990-talet som den tuffaste. Året innan den ekonomiska kollapsen hade Bengt fått klartecken från banken att bygga en ny hall i Alvhem. När bygget väl var klart kom räntechocken och marknaden tvärdog.
– Vi hade övertygat banken om en stabil utveckling i branschen och hoppades med vår satsning på ny hall att nå en omsättning på 15 miljoner 1992. Det blev 5 miljoner. Då var det tuffa tider och vi insåg att det här kanske går åt… Vi kände att det var nödvändigt att ha ett ben till att stå på och därför köpte vi ett gatukök i Uddevalla som frugan, Birigit, fick ta hand om. Mat måste ju alla köpa. Det var ett lyckat drag i väntan på att marknaden skulle återhämta sig, minns Bengt.
Annars har lågkonjunkturerna under de senaste 50 åren inte plågat honom något nämnvärt. Hemligheten har varit att hålla koll på de fasta kostnaderna. När pandemin slog till vintern 2020 var det däremot mentalt jobbigt.
– Det var något helt nytt och Inget som vi hade någon erfarenhet av. Det pratades plötsligt om att stänga ner hela samhället och då kändes det jobbigt att ha en hall full med nya husbilar och husvagnar. Det tog någon månad sedan började folk prata om hemester och pandemin gjorde snarare att campinglivet fick ny fart. Vi har haft tre fantastiska år med rekord på rekord, säger Bengt.
Nyss 80 fyllda pratar han ingenting om att pensionera sig.
– Jag funderar kanske på att vara lite mer ledig, men det har jag tänkt många gånger, säger han och ler.
Pandemin förde också med sig en ny tradition. När Elmiamässan tvingades ställa in bjöd Bengts Husvagnar in till en egen höstfest. Till helgen är det dags igen och för tredje året serveras det gulaschsoppa till besökarna i Alvhems husvagns-Mecka.